Minilex - Lakipuhelin

Palautusoikeus ja kaupan purku


>> Lakipuhelin neuvoo vuosien kokemuksella - Soita 0600 12 450 >>

Kuluttajan kauppa on kuluttajan ja elinkeinonharjoittan välistä irtaimen esineen kauppaa. Lakisääteinen palutusoikeus on etä- ja kotimyynnistä ostetuilla tavaroilla. Palautusoikeus on 14 päivää ostoksen tekemisestä. Eli esimerkiksi nettikaupasta ostetulla tavaralla on 14 päivän palautusoikeus. Palautettavan tavaran tulee olla myyntikunnossa. Etämyynnissä palutusoikeudelle on rajoituksia jotka ilmenevät sopimusehdoista.

Kaupoista ja liikkeistä ostetuilla tavaroilla ei lainmukaan ole palautusoikeutta. Suomessa sopimukset on tehty pidettäviksi. On kuitenkin tilanteita joissa kauppiaat haluavat antaa kuluttajalle oikeuden palauttaa tuote ja purkaa kaupan. Yritys voi antaa tuotteilleen vaihto- tai palautusoikeuden, mutta on hyvä muistaa että mitään lakimääräistä velvollisuutta tähän ei ole. Kuluttaja voi ehdottaa myös avokauppaa, jossa hänellä on esimerkiksi kaksi päivää aikaa harkita ostostaan ja kahden päivän kuluessa palauttaa tuote kauppiaalle tai vaihtaa se toiseeen. Avokaupan ehdot kannattaa kirjata esimerkiksi kuittiin.

Tavallisessa kuluttajankaupassa on myös voitu jättää sopimatta kaupan purkamisesta, mutta yritys voi silti siihen suostua. Mikäli yritys suostuu tälläisessä tapauksessa kaupan purkuun on yrityksellä oikeus vaatia vahingonkorvausta, eli purkurahaa.

Soittamalla lakipuhelimeen saatat säästää helposti jopa tuhansia euroja.

 

Selaa lakitietoa