Minilex - Lakipuhelin

Palautusoikeus ja kaupan purku


» Lakipuhelin neuvoo kokemuksella - Soita 0600 12 450 »

Kuluttajakaupalla tarkoitetaan kuluttajan ja elinkeinonharjoittajan välillä tehtyä kauppaa. Lakisääteinen palutusoikeus koskee etä- ja kotimyynnistä ostettuja tavaroita, jolloin palautusoikeus on 14 päivää ostoksen tekemisestä. Esimerkiksi nettikaupasta ostetulla tavaralla on 14 päivän palautusoikeus. Palautettavan tavaran tulee olla myyntikunnossa ja etämyynnissä palutusoikeudelle on rajoituksia, jotka ilmenevät sopimusehdoista.

Kaupoista ja liikkeistä ostetuilla tavaroilla ei lain mukaan ole palautusoikeutta. On kuitenkin tilanteita, joissa kauppiaat haluavat antaa kuluttajalle oikeuden palauttaa tuotteen ja purkaa kaupan. Yritys voi antaa tuotteilleen vaihto- tai palautusoikeuden, mutta on hyvä muistaa, että mitään lakimääräistä velvollisuutta tähän ei ole. Kuluttaja voi ehdottaa myös avokauppaa, jossa hänellä on esimerkiksi kaksi päivää aikaa harkita ostostaan ja kahden päivän kuluessa palauttaa tuote kauppiaalle tai vaihtaa se toiseen. Avokaupan ehdot kannattaa kirjata esimerkiksi kuittiin.

Tavallisessa kuluttajakaupassa on myös voitu jättää sopimatta kaupan purkamisesta, mutta yritys voi silti siihen suostua. Mikäli yritys suostuu tälläisessä tapauksessa kaupan purkuun, on yrityksellä oikeus vaatia vahingonkorvausta, eli purkurahaa.


- Lakipuhelin neuvoo joka päivä klo 6 - 24 -


 

Selaa lakitietoa

 

» Edullisempaa lakipalvelua - jätä yhteydenottopyyntö »