Minilex - Lakipuhelin

Myyjän vastuu takuuajan jälkeen

» Lakipuhelin neuvoo - Soita 0600 12 450 »

Takuu on myyjän antama vapaaehtoinen lisäetu, jonka tarkoituksena on varmistaa, että tavara toimii tietyn ajan. Takuun antaja vastaa siitä, että kaupan kohde toimii ilman vikoja takuuaikana. Jos takuuaikana ilmenee vikoja, takuun antanut myyjä korjaa ne ilman suurempia selvittelyjä ja ilman, että ostajalle aiheutuu kustannuksia. On tärkeä huomata, että takuu ja virhevastuu ovat eri asioita. Virhevastuun kestolle ei ole laissa säädetty aikarajaa, vaan se määrittyy tavaran oletetun kestoiän perusteella. Myyjän virhevastuu jatkuu siten kulutushyödykkeen koko elinkaaren ajan. Elinkaaren alkuvaiheessa ja heti takuuajan päätyttyä myyjän vastuu on suurimmillaan, ja se vähenee sitä mukaa, kun tavara ikääntyy. Lain mukaan tavaran tulee kestää tavanomaista käyttöä, ja jos se ei tätä kestä, myyjä on vastuussa virheestä, vaikka takuuaika olisikin päättynyt.

Joissakin tilanteissa myyjä vastaa tavaran virheestä myös takuuajan päätyttyä. Esimerkiksi valmistusvirhe, joka ilmenee vasta takuuajan jälkeen, kuuluu myyjän vastuulle. Ostajan tulee tällöin osoittaa, ettei vika johdu hänen omasta toiminnastaan tai tavaran normaalista kulumisesta. Kuluttajansuojalaki määrittelee tilanteita, jolloin tavaraa pidetään virheellisenä ja vastuu kuuluu myyjälle. Virhe voi tulla kyseeseen esimerkiksi silloin, kun tavara menee rikki nopeammin kuin ostajalla on perusteltua aihetta odottaa. Kuluttajariitalautakunta on ratkaisuissaan todennut, että laitteen odotettavissa olevan kestoajan tulisi olla vähintään 1-2 vuotta. Usein odotettavissa oleva kestoikä on myös huomattavasti pidempi, laitteesta riippuen.

- Lakipuhelin neuvoo aamusta iltaan joka päivä -


Pyydä tarjous lakipalvelusta

 

Jätä sitomaton tarjouspyyntö lakimiehen palkkaamiseksi




Lakimiehet käsittelevät tietojasi luottamuksellisesti, eikä niitä tallenneta
Minilex.fi-palveluun.


 


Selvitämme maksutta, tarvitseeko sinun maksaa lakikulujasi

Tiesitkö, että monissa asioissa lakikulusi ovat katettavissa kotivakuutuksen oikeusturvavakuutuksesta tai julkisesta oikeusavusta. Usein lakikulut voidaan myös vaatia vastapuolen maksettavaksi.

Lähettämällä yllä olevan tarjouspyynnön tai soittamalla asiakaspalveluun 0400 4111 43 saat:

  • maksuttoman selvityksen lakikuluistasi
  • maksuttoman alkukartoituksen asiaasi
  • halutessasi asiaasi erikoistuneen juristin maan kattavasta, laajasta juristiverkostosta.

Jos tarvitset vain lakineuvontaa, niin soitathan lakipuhelimeen 0600 12 450. Asiakaspalvelu ei anna lakineuvoja.


 

Selaa lakitietoa

 

[chatbot]