Minilex - Lakipuhelin

Muutosrekisteröinti ja rekisteri-ilmoitus


» Lakipuhelin neuvoo kokemuksella - Soita 0600 12 450 »

Muutosrekisteröinnillä tarkoitetaan erilaisten muutosten ilmoittamista sekä merkitsemistä ajoneuvoliikennerekisteriin. Ilmoitettavia muutoksia ovat ajoneuvon omistajan, haltijan tai käyttövastaavan vaihtuminen sekä liikennevakuutuksessa tai käyttötarkoituksessa tapahtuneet muutokset. Sen sijaan rekisteriin ei tarvitse ilmoittaa esimerkiksi luonnollisen henkilön nimen, osoitteen tai kotikunnan muuttumisesta, henkilön kuolemasta eikä ajoneuvon rakenteisiin tai varusteisiin liittyvistä muutoksista, joita ei tarvitse esittää muutoskatsastukseen.

Rekisteri-ilmoitus tehdään yleensä aina ajoneuvon rekisteröintitodistuksen ilmoitus- eli II-osalla. Muutosrekisteröintiä koskeva rekisteri-ilmoitus tulee pääsääntöisesti jättää rekisteröinnin suorittajalle seitsemän päivän kuluessa rekisteriin merkittävän muutoksen tapahtumisesta. Rekisteri-ilmoituksen tekijä on tunnistettava, kun hän toimittaa ilmoituksen henkilökohtaisesti sopimusrekisteröijälle, eli hänen tulee esittää todistus henkilöllisyydestään. Jos ilmoitus tehdään sähköisessä asiointipalvelussa, käyvät tunnistautumisessa esimerkiksi pankkitunnukset. Rekisteröinnin suorittaja on Liikenteen turvallisuusvirasto tai taho, joka on tehnyt sen kanssa rekisteröintitoimintaa koskevan sopimuksen.

Muutosrekisteröinnin edellytyksenä on, että rekisteri-ilmoituksen yhteydessä muutoksesta esitetään asianmukainen selvitys. Asianmukaiset selvitykset on siis liitettävä rekisteri-ilmoituksen yhteyteen, jotta muutosrekisteröinti tulee voimaan.


- Lakipuhelin neuvoo joka päivä klo 6 - 24 -


Aiheeseen liittyvät artikkelit

 

Selaa lakitietoa

 

» Edullisempaa lakipalvelua - jätä yhteydenottopyyntö »