Minilex - Lakipuhelin

Markkinarauha suojaa massamarkkinoinnilta


» Lakipuhelin neuvoo kokemuksella - Soita 0600 12 450 »

Henkilötietoja käytetään hyväksi massamarkkinoinnissa. Henkilötietorekisterit ovat markkinoijille helppokäyttöistä ja halpaa raakatietoa. Yksityisyyden kannalta tämä voi kuitenkin olla ongelmallista.

Automaattista on suoramarkkinointi, joka tapahtuu sähköpostien, tekstiviestien, automaattisten soittojärjestelmien tai muiden vastaavien keinojen avulla. Sellaista saa kohdistaa vain ihmiseen, joka on ennakolta suostunut siihen. Jos kuitenkin tuotteen myyjä tai palvelun tarjoaja saa asiakkaalta yhteystiedon esimerkiksi sähköpostitse, hän saa käyttää tätä yhteystietoa muiden vastaavien tuotteiden tai palvelujen markkinointiin, mutta asiakas voi halutessaan ilman eri maksua kieltää tämän.

Sähköinen suoramarkkinointi, joka ei ole automaattista, on sallittua, jos kuluttaja ei ole kieltänyt sitä. Kieltäytyminen täytyy voida tehdä helposti ja halvalla.

Laissa säädetään paitsi sähköisestä, myös postitse tapahtuvasta suoramarkkinoinnista. Se on lähtökohtaisesti sallittua. Siihen saa käyttää väestörekisterin tietoja, kunhan se on lyhytaikaista eikä vaaranna yksityisyyden suojaa. Jokaisella on kuitenkin oikeus kieltää henkilötietojensa käyttäminen tähän. Kieltäminen tapahtuu ilmoituksella väestörekisterinpitäjälle.

Markkinarauhaa siis turvaa ensinnäkin lainsäädäntö, joka rajoittaa automaattista suoramarkkinointia. Lisäksi omaa markkinarauhaansa voi itse kohentaa: myyjää voi kieltää jatkamasta markkinointia, ja henkilötietojen käytön muuhun suoramarkkinointiin voi kieltää. Postilokeron ja sähköpostin ei siis välttämättä tarvitse pursuta turhia mainoksia.


- Lakipuhelin neuvoo joka päivä klo 6 - 24 -


Aiheeseen liittyvät artikkelit

 

Selaa lakitietoa

 

» Edullisempaa lakipalvelua - jätä yhteydenottopyyntö »