Minilex - Lakipuhelin

Luottolaitoksen toimilupahakemus


>> Lakipuhelin neuvoo vuosien kokemuksella - Soita 0600 12 450 >>

Toimilupahakemus luottolaitostoiminnan harjoittamisesta tehdään Finanssivalvonnalle. Hakemuksesta on käytävä ilmi toimilupaa hakevan luottolaitoksen täydellinen toiminimi, aputoiminimet, posti- ja käyntiosoite sekä kotipaikka. Hakemuksen mukana on oltava jäljennös luottolaitoksen yhtiöjärjestyksestä tai säännöistä, kaupparekisteriotteesta, luottolaitoksen perustamista koskevasta päätöksestä, perustamiskirjasta ja mahdollisesta perustamiskokouksen pöytäkirjasta.

Lisäksi mukaan on liitettävä useita valtiovarainministeriön asetuksella tarkemmin säädettyjä selvityksiä esimerkiksi luottolaitoksen perustamispääomasta, perustajista ja tärkeimmistä omistajista, luottolaitoksen johdosta, tilintarkastajista, luottolaitoksen taloudellista toimintaedellytyksistä ja toiminnan erilaisista riskeistä. Kaikista luottolaitostoiminnassa toimiluvan myöntämisen jälkeen tapahtuvista muutoksista on ilmoitettava Finanssivalvonnalle. Selvitysten lisäksi talletuspankin toimilupahakemuksesta on pyydettävä talletussuojarahaston lausunto ja myös sijoittajien korvausrahaston lausunto, mikäli luottolaitos tarjoaa sijoituspalveluja.

Toimilupa voidaan myöntää, mikäli luottolaitos täyttää toimiluvalle säädetyt edellytykset. Jos toimilupahakemus on ollut puutteellinen, voidaan toimilupa myöntää sen jälkeen, kun hakija on toimittanut Finanssivalvonnalle toimilupahakemuksesta puuttuneet asiakirjat ja selvitykset. Finanssivalvonnan on annettava päätös toimiluvasta yleensä 6 kuukauden sisällä toimilupahakemuksen vastaanottamisesta ja poikkeustapauksissakin viimeistään 12 kuukauden sisällä toimilupahakemuksen saapumisesta.

Soittamalla lakipuhelimeen saatat säästää helposti jopa tuhansia euroja.

Aiheeseen liittyvät artikkelit

 

Selaa lakitietoa