Minilex - Lakipuhelin

Hyvä pankkitapa ohjaa pankin toimintatapoja

» Lakipuhelin neuvoo - Soita 0600 12 450 »

Hyvä pankkitapa sisältää asiakkaan ja pankin välistä suhdetta sekä pankin toimintatapoja koskevia periaatteita, jotka perustuvat pankeissa noudatettavaan käytäntöön. Hyvän pankkitavan noudattamisen vaatimuksesta on myös säädetty laissa. 

Finanssiala Ry on laatinut hyvää pankkitapaa koskevat ohjeet, joilla hyvän pankkitavan sisältöä on pyritty täsmentämään. Finanssiala Ry:n mukaan hyvään pankkitapaan kuuluu ensinnäkin se, että pankki tuntee asiakkaansa ja tämän taloudellisen tilanteen asiakassuhteen edellyttämässä laajuudessa. Pankin henkilökunnan tulee aina olla tehtäviinsä soveltuvaa ja riittävästi koulutettua sekä ohjeistettua. Pankin tulee toisekseen tarjota kaikille asiakkailleen peruspankkipalveluja ja niiden tarjoamisesta kuten esimerkiksi tilin avaamisesta asiakkaalle voi kieltäytyä vain erityisestä, painavasta syystä. Asiakkaan tulee saada pankilta tietoa myös sen tarjoamista luotto-, säästämis- ja sijoituspalveluista. Asiakassuhteen tulee aina perustua molemminpuoliseen rehellisyyteen ja pankkien on liiketoiminnassaan aina otettava huomioon asiakkaan etu.

Myös valinnan vapaus kuuluu hyvään pankkitapaan. Asiakas saa siis valita pankin palvelusta itselleen mieleiset ja näistä palveluista tehdään tarvittavat sopimukset. Pankilla on oikeus hankkia asiakkaastaan vain tietoja, jotka ovat tarpeen esimerkiksi tämän taloudellisen tilanteen selvittämiseksi. Nämä pankin hallussa olevat tiedot asiakkaastaan ovat kuitenkin lakiin perustuen pankkisalaisuuden alaisia.

- Lakipuhelin neuvoo aamusta iltaan joka päivä -


Pyydä tarjous lakipalvelusta

 

Jätä sitomaton tarjouspyyntö lakimiehen palkkaamiseksi




Lakimiehet käsittelevät tietojasi luottamuksellisesti, eikä niitä tallenneta
Minilex.fi-palveluun.


 


Selvitämme maksutta, tarvitseeko sinun maksaa lakikulujasi

Tiesitkö, että monissa asioissa lakikulusi ovat katettavissa kotivakuutuksen oikeusturvavakuutuksesta tai julkisesta oikeusavusta. Usein lakikulut voidaan myös vaatia vastapuolen maksettavaksi.

Lähettämällä yllä olevan tarjouspyynnön tai soittamalla asiakaspalveluun 0400 4111 43 saat:

  • maksuttoman selvityksen lakikuluistasi
  • maksuttoman alkukartoituksen asiaasi
  • halutessasi asiaasi erikoistuneen juristin maan kattavasta, laajasta juristiverkostosta.

Jos tarvitset vain lakineuvontaa, niin soitathan lakipuhelimeen 0600 12 450. Asiakaspalvelu ei anna lakineuvoja.

Aiheeseen liittyvät artikkelit


 

Selaa lakitietoa

 

[chatbot]