Minilex - Lakipuhelin

Kiinteistönvälittäjä ja hyvä välitystapa


» Lakipuhelin neuvoo kokemuksella - Soita 0600 12 450 »

Kiinteistönvälittäjän on noudatettava kaikessa välitystoiminnassa hyvää välitystapaa. Laissa ei ole tarkemmin määritelty, mitä hyvällä välitystavalla tarkoitetaan. Kiinteistönvälitysalan Keskusliitto on kuitenkin laatinut ja julkaissut Hyvän Välitystavan ohjeen, joka kiteyttää alan pelisäännöt. Kyseistä ohjetta sovelletaan, kun välityspalveluja käyttävät kuluttaja-asemassa olevat tahot. Vastuuntuntoinen välittäjä tuntee hyvän välitystavan, alaa koskevan lainsäädännön ja voimassa olevat käytännöt sekä sitoutuu noudattamaan niitä.

Hyvää välitystapaa koskeva ohje on välittäjän tukena kaikissa toimeksiannon hoitamiseen liittyvissä tilanteissa. Hyvä välitystapa edistää kiinteistönvälitysalan ammattimaisuutta. Kuluttajalle asiointi hyvää välitystapaa noudattavan kiinteistönvälittäjän kanssa tuo luotettavuutta ja turvallisuutta. Hyvä välitystapa suojaa yhtä lailla sekä ostajaa että myyjää. Hyvään välitystapaan kuuluu, että kiinteistönvälittäjä palvelee asiakkaitaan huolellisesti, ammattitaitoisesti ja kuluttajan etua ajatellen. Hyvän välitystavan mukaista ei ole esimerkiksi painostaminen tai asiakkaan hankkiminen arveluttavin keinoin. Hyvään välitystapaan liittyy myös toiminnan luotettavuus ja avoimuus. Lisäksi kiinteistönvälittäjän on aina toimittava asianmukaisesti suhteessa kilpailijoihinsa.

Hyvä välitystapa on joka tapauksessa joustava normi, joka muotoutuu koko ajan ympäristön mukaan. Siihen vaikuttavat muun muassa tuomioistuinten päätökset, kuluttajariitalautakunnan suositukset, viranomaisten ohjeet, alan vakiintunut käytäntö ja uudet menettelytavat. Hyvä välitystapa kuvastaa siten tietyn ajanjakson näkemystä kiinteistönvälitysalalla vallitsevista arvostuksista ja noudatettavista periaatteista.


- Lakipuhelin neuvoo joka päivä klo 6 - 24 -


Aiheeseen liittyvät artikkelit

 

Selaa lakitietoa

 

» Edullisempaa lakipalvelua - jätä yhteydenottopyyntö »