Määrähinnoittelu tarkoittaa jälleenmyyntihinnan määräämistä eli sopimuksia tai yhdenmukaistettuja menettelytapoja, joiden tarkoituksena on esimerkiksi määrätä kiinteä jälleenmyyntihinta tai vähimmäisjälleenmyyntihinta, jota ostajan on noudatettava. Kyseessä on siis vertikaalinen kilpailunrajoitus. Jälleenmyyjillä tulee olla oikeus hinnoitella myymänsä tuotteet itsenäisesti ja halutessaan myös kilpailla tuotteiden hinnalla. Määrähinnoittelua, kuten alimman sallitun hinnan asettamista, pidetään vakavana kilpailunrajoituksena, minkä takia se onkin pääsääntöisesti kielletty.
Määrähinnoittelujärjestelmässä ylempi myyntiporras, esimerkiksi tuotteen valmistaja, edellyttää, että alempi porras, kuten tuotteen tukku- tai vähittäismyyjä, noudattaa tiettyä hinnoittelua tai hinnoitteluperustetta. Kyseessä on selvästi kilpailunrajoitus, jos kyse on sopimusmääräyksistä tai yhdenmukaistetuista menettelytavoista, joissa jälleenmyyntihinta määrätään suoraan. Kiellettyä on siis suora hintaohjaus, jossa tuotteen valmistaja selvästi määrää tukkumyyjille, kuinka tuote tulee hinnoitella.
Minilexin lakipuhelin on niitä harvoja palveluita, joita suosittelen ystävilleni.
Mies, Länsi-Suomi
Lakimiehet ovat avuliaita ja löytävät ratkaisuja vaikeilta tuntuviin asioihin.
Nainen, Etelä-Suomi
Suomen paras lakipuhelin! Kiitos tästä palvelusta.
Nainen, Itä-Suomi
Jälleenmyyntihinnasta voidaan yrittää määrätä myös epäsuorasti. Esimerkkejä tästä ovat suurimman hyväksytyn alennusprosentin määrääminen ja hinnan painaminen myyntipakkaukseen. Myös jälleenmyyjän painostaminen noudattamaan hintasuosituksia esimerkiksi siten, että valmistaja uhkaa sopimussuhteen irtisanomisella, on luonnollisesti kiellettyä.
Alimman sallitun hinnan asettamista pidetään vakavana kilpailunrajoituksena. Hintasuositusten käyttö on kuitenkin sallittua, mikäli seuraavan portaan elinkeinonharjoittaja voi halutessaan poiketa hinnasta ilman sanktiouhkaa. Myös ylimmän sallitun hinnan asettaminen on sallittua, mikäli myyjän ja ostajan markkinaosuus relevanteilla markkinoilla on alle 30 prosenttia. Tämän ylittyessä vaaditaan tehokkuusperusteluja ylimmän hinnan asettamiselle.