- Lakipuhelin neuvoo aamusta iltaan joka päivä -
Suomen paras lakipuhelin! Kiitos tästä palvelusta.
Kilpailu- ja kuluttajaviraston kuluttaja-asioiden vastuualueen ylijohtaja toimii kuluttaja-asiamiehenä. Kilpailu- ja kuluttajaviraston ja kuluttaja-asiamiehen tehtäviin kuuluu kuluttajien taloudellisen ja oikeudellisen aseman turvaaminen. Kuluttaja-asiamies valvoo kuluttajien suojaksi säädetyn lainsäädännön (eli erityisesti kuluttajansuojalain) noudattamista. Valvonta kohdistuu mm. markinnoinnin lainmukaisuuteen, jolloin tavoitteena on saada yritys lopettamaan lainvastainen markkinointi tai muuttamaan sitä. Jos yritystä ei saada luopumaan lainvastaisesta menettelystä, kuluttaja-asiamies voi saattaa asian tuomioistuimen käsiteltäväksi. Hän voi myös itse ryhtyä asian edellyttämiin pakkotoimiin. Esimerkiksi uhkasakon asettaminen toimii pakkokeinona, johon kuluttaja-asiamies voi turvautua.
Kuluttajat voivat tehdä ilmoituksen kuluttaja-asiamiehelle epäkohdista, jotka koskevat kohtuuttomia sopimusehtoja elinkeinonharjoittajan ja kuluttajan välillä tai epäasiallista markkinointia. Kuluttaja-asiamies ei lähtökohtaisesti käsittele yksittäisiä riita-asioita, mutta hän voi harkintansa mukaan avustaa kuluttajaa yksittäisen riita-asian hoitamisessa. Tällöin riita-asialla on lähtökohtaisesti merkitystä myös muiden kuluttajien yleisen edun kannalta.
Kuluttaja-asiamies voi myös tehdä aloitteita lainsäädännön muuttamiseksi sekä saattaa asioita ryhmävalituksena kuluttajariitalautakunnan käsiteltäväksi.
Lakimiehet käsittelevät tietojasi luottamuksellisesti, eikä niitä tallenneta
Minilex.fi-palveluun.
Tiesitkö, että monissa asioissa lakikulusi ovat katettavissa kotivakuutuksen oikeusturvavakuutuksesta tai julkisesta oikeusavusta. Usein lakikulut voidaan myös vaatia vastapuolen maksettavaksi.
Lähettämällä yllä olevan tarjouspyynnön tai soittamalla asiakaspalveluun 0400 4111 43 saat:
Jos tarvitset vain lakineuvontaa, niin soitathan lakipuhelimeen 0600 12 450. Asiakaspalvelu ei anna lakineuvoja.