Minilex - Lakipuhelin

Kaupan purku ja hyvitys

» Lakipuhelin neuvoo - Soita 0600 12 450 »

Ostetun tavaran virheellisyyttä voidaan korjata monin eri keinoin. Ensisijaisena vaihtoehtona tulee kyseeseen virheen korjaus eli tavaran korjaaminen tai uuden virheettömän tavaran toimittaminen. Vasta toissijaisesti harkitaan hinnanalennusta tai kaupan purkua.

Yleisimpiä tavaran virheitä ovat niin sanotut laatuvirheet, joissa ostettu tuote ei vastaa sovittua. Oikeudellinen virhe voi ilmetä esimerkiksi silloin, kun myyjällä ei ole oikeutta myydä esinettä, ja esinettä rasittaa kolmannen osapuolen oikeus siihen. Kuluttajalla on velvollisuus ilmoittaa tuotteen virheestä myyjälle kohtuullisen ajan kuluessa siitä, kun hän sai tietää tai kun hänen olisi pitänyt saada tietää siitä. Ostajan on siis tehtävä reklamaatio. Jos kuluttaja laiminlyö virheilmoituksen tekemisen kohtuullisessa ajassa, hän menettää oikeutensa esittää vaatimuksia virheen perusteella. Poikkeuksena on tilanne, jossa myyjä on toiminut törkeän huolimattomasti, kunnianvastaisesti ja arvottomasti, tavara ei täytä laissa tai muissa määräyksissä asetettuja vaatimuksia, tai tavara on muuten terveydelle tai omaisuudelle vaarallinen. Tällöin myyjän vastuu säilyy, vaikka virheilmoitus laiminlyödään.

Hinnanalennus ja kaupan purku ovat mahdollisia hyvityskeinoja silloin, kun virheen korjaus ei ole mahdollista tai myyjä ei ole suorittanut sitä kohtuullisessa ajassa virheilmoituksen jälkeen. Kuluttajalla on oikeus valita tavaran korjaamisen ja uuden tavaran toimittamisen välillä. Myyjä vastaa virheen korjauksesta aiheutuvista kustannuksista. Ostaja voi myös korjauttaa tavaran muualla ja vaatia myyjältä aiheutuneiden kulujen korvaamista, mikäli myyjä ei huolehdi virheen korjauksesta kohtuullisessa ajassa. Jos virheen korjaus ei ole mahdollista tai sitä ei suoriteta kohtuullisessa ajassa, ostajalla on oikeus vaatia myyjältä hinnanalennusta. Tavaran hintaa alennetaan virheettömän ja virheellisen tavaran arvojen välisen erotuksen verran.

Jos myyjä ei ole velvollinen tai halukas suorittamaan virheen korjausta, tai jos ostajalla on oikeus kieltäytyä korjauksesta, ostaja voi purkaa kaupan, ellei virhe ole vähäinen. Kaupan purkautuessa ostajan on palautettava tuote, sen tuotto sekä saatu muu hyöty myyjälle. Myyjän on palautettava sopimuksen perusteella saadut suoritukset ostajalle viipymättä, ja myyjä on velvollinen suorittamaan vahingonkorvausta kaupan purkamisesta.

Myyjällä on oikeus purkaa kauppa, jos ostaja viivästyy kauppahinnan maksamisessa, ja jos sopimusrikkomus on olennainen. Myyjä voi myös purkaa kaupan, jos sovitun lisäajan kuluttua ostaja ei ole suorittanut maksua ja ilmoittanut, ettei aio suorittaa sitä. Myyjällä on oikeus vahingonkorvaukseen kaupan purkamisen seurauksena ostajan maksuviivästyksen vuoksi.

 

 

 

 

- Lakipuhelin neuvoo aamusta iltaan joka päivä -


Pyydä tarjous lakipalvelusta

 

Jätä sitomaton tarjouspyyntö lakimiehen palkkaamiseksi




Lakimiehet käsittelevät tietojasi luottamuksellisesti, eikä niitä tallenneta
Minilex.fi-palveluun.


 


Selvitämme maksutta, tarvitseeko sinun maksaa lakikulujasi

Tiesitkö, että monissa asioissa lakikulusi ovat katettavissa kotivakuutuksen oikeusturvavakuutuksesta tai julkisesta oikeusavusta. Usein lakikulut voidaan myös vaatia vastapuolen maksettavaksi.

Lähettämällä yllä olevan tarjouspyynnön tai soittamalla asiakaspalveluun 0400 4111 43 saat:

  • maksuttoman selvityksen lakikuluistasi
  • maksuttoman alkukartoituksen asiaasi
  • halutessasi asiaasi erikoistuneen juristin maan kattavasta, laajasta juristiverkostosta.

Jos tarvitset vain lakineuvontaa, niin soitathan lakipuhelimeen 0600 12 450. Asiakaspalvelu ei anna lakineuvoja.


 

Selaa lakitietoa

 

[chatbot]