Minilex - Lakipuhelin

Toimeksisaajan oikeus oikaista virhe


» Lakipuhelin neuvoo kokemuksella - Soita 0600 12 450 »

Kuluttajansuojalaissa annetaan kuluttajalle oikeus vaatia virheen oikaisua. Samassa pykälässä säädetään myös toimeksisaajan oikeudesta oikaista virhe kuluttajan sitä vaatimatta.

Lain mukaan kuluttajan ilmoittaessa virheestä, on toimeksisaajalla oikeus oikaista virhe omalla kustannuksellaan, vaikkei kuluttaja sitä vaatisi. Tilaaja saa kieltäytyä tästä ainoastaan jos hänellä on siihen erityinen syy, siitä aiheutuisi hänelle olennaista haittaa taikka aiheutuisi vaaraa siitä, että hänelle aiheutuvat kustannukset jäisivät korvaamatta.  Mikäli tilaaja korjauttaa virheen kuitenkin ennen kuin antaa toimeksisaajalle mahdollisuuden oikaista virheensä, ei toimeksisaaja saa vedota tähän, jos kuluttajalta ei voitu siinä tilanteessa muuta edellyttää.

Mikäli toimeksisaajalla on mahdollisuus oikaista virhe, mutta hän ei sitä tee, voi toimeksisaaja joutua esimerkiksi antamaan hinnanalennusta tai maksamaan vahingonkorvausta, mikäli virhe on ollut hänen puolellaan. Epäselvissä tilanteissa kannattaa ottaa yhteys lakimiespuhelimeen. 


- Lakipuhelin neuvoo joka päivä klo 6 - 24 -


Aiheeseen liittyvät artikkelit

 

Selaa lakitietoa

 

» Edullisempaa lakipalvelua - jätä yhteydenottopyyntö »