Minilex - Lakipuhelin

Palveluksessa virhe - tilaajalla oikeus purkaa sopimus


» Lakipuhelin neuvoo kokemuksella - Soita 0600 12 450 »

Tilaajalla on monta tapaa reagoida palvelukseen, jossa on virhe. Näitä ovat esimerkiksi oikeus vaatia virheen oikaisua, pidättäytyä maksusta, vaatia hinnan alennusta tai viimeisimpänä sopimuksen purku. Lähtökohtaisesti sopimukset on pidettävä, eikä kuluttajapalvelussopimus tee tässä poikkeusta. Sen takia laissa on määritelty, milloin tilaaja saa purkaa sopimuksen virheen takia.

Tilanteessa, jossa tilaajalla on painavia syitä olettaa palveluksessa olevan olennainen virhe, saa tilaaja purkaa sopimuksen siltä osin kuin se on suorittamatta tai tietyissä tilanteissa jopa kokokaan.  Kuitenkin suorituksesta, jota ei pystytä palauttamaan ilman olennaista haittaa, on tilaaja velvollinen maksamaan toimeksisaajalle sen arvoa vastaavan korvauksen.

Kuluttajansuojalaki antaa myös toimeksisaajalle tietyissä tilanteissa purkaa sopimuksen. Tällainen oikeus hänellä on esimerkiksi jos tilaaja viivästyy palveluksen hinnan maksamisessa ja tällainen sopimusrikkomus on olennainen. Toimeksisaajallakin on oikeus purkaa sopimus heti, jos on käynyt selväksi, että tilaaja tulee syyllistymään olennaiseen sopimusrikkomukseen. Sopimuksen purku kummankin kannalta on siis sallittu vain laissa määritellyissä tilanteissa.  Sopimuksen purkua koskevissa tilanteissa kannattaa ottaa yhteys lakimiespuhelimeen. 


- Lakipuhelin neuvoo joka päivä klo 6 - 24 -


Aiheeseen liittyvät artikkelit

 

Selaa lakitietoa

 

» Edullisempaa lakipalvelua - jätä yhteydenottopyyntö »