Minilex - Lakipuhelin

Kaupan purku takuuaikana

» Lakipuhelin neuvoo - Soita 0600 12 450 »

Ostaja voi tietyin edellytyksin purkaa kaupan, kun tavara on virheellinen. Lähtökohtaisesti myyjä on vastuussa sellaisesta virheestä, joka tavarassa on ollut, kun tavara on luovutettu ostajalle. Kauppalaissa ja kuluttajansuojalaissa säädetään myyjän virhevastuusta, eli siitä milloin myyjä vastaa tavarassa olevasta virheestä. Myyjä voi kuitenkin antaa tavaralle lakisääteistä virhevastuuta laajempaa suojaa antamalla tavaralle takuun. Takuu on vapaaehtoinen lisävakuus. Kun myyjä antaa tavaralle takuun, hän sitoutuu vastaamaan tavaran käyttökelpoisuudesta tai ominaisuuksista tietyn ajan. Takuun alaisessa tavarassa on virhe, jos se annetun takuun aikana huononee takuussa tarkoitetulla tavalla. Kaupan purku on tuolloin mahdollista samoin edellytyksin kuin ilman takuutakin. Jos virheen korjaaminen tai uuden tavaran toimittaminen ei onnistu, on kaupan purkaminen mahdollista, kun virhe on olennainen.

 

Takuu vai virhevastuu?

Takuu ja virhevastuu eivät tarkoita samaa asiaa.

Virhevastuu:

  • On lakisääteinen ja
  • Voi jatkua, vaikka takuu päättyisi.

Takuu:

  • On myyjän antama vapaaehtoinen lisäetu,
  • Ei poissulje tai rajoita virhevastuuta ja
  • Antaa parempaa suojaa kuin virhevastuu.

Virhevastuu on lakisääteinen myyjää velvoittava vastuu. Takuu sen sijaan on vapaaehtoinen ”lisäetu”, jonka myyjä voi halutessaan antaa tuotteelle. Takuun avulla myyjä sitoutuu vastaamaan tavaran käyttökelpoisuudesta tai muista ominaisuuksista tietyn ajan. Takuun antaminen on myyjäliikkeen, valmistajan tai maahantuojan antama lisävakuus tai lisäsuoja. Takuun tulee olla lain säännöksiä ”parempaa oikeutta”. Takuu ei siis voi antaa ostajalle vain samoja oikeuksia, kuin mitä laki muutoinkin antaisi. Koska takuu antaa lainsäädäntöä parempaa suojaa, saa myyjä päättää millaisen takuun hän tuotteelleen antaa. Takuu voi esimerkiksi koskea tavaran tiettyjä ominaisuuksia, kuten pinnoitetta tai värisävyä.

Takuu ei rajoita laissa säädettyä virhevastuuta. Takuu ja virhevastuu ovat toisistaan erillisiä asioita. Vaikka takuuaika päättyy, voi myyjän virhevastuuaika jatkua. Myös takuuseen voidaan lähtökohtaisesti vedota takuun päättymisen jälkeen, jos virhe on ilmennyt takuun aikana ja tämä voidaan osoittaa. Vaatimus tulee kuitenkin esittää mahdollisimman pian virheen havaitsemisesta.

Virhevastuu kestää niin kauan, kuin tavaran voidaan normaalissa käytössä olettaa kestävän. Tarkkaa virhevastuun kestoaikaa lainsäädännössä ei ole määritelty. Kuluttajariitalautakunta on ratkaisuissaan katsonut, että esimerkiksi kodinkoneiden kuten televisioiden ja pesukoneiden tulisi kestää enemmän kuin kaksi vuotta. Kun kodinkonetta on käytetty yli neljän vuoden ajan, ei tavaran vikaa ole enää katsottu virheeksi.

Jos kodinkoneen vika on ilmennyt 2 – 4 vuoden välillä, on ostajan yleensä tullut osallistua virheen korjauskuluihin. Tuolloin tavaran virheellisyys on kuitenkin arvioitava tapauskohtaisesti. Arvioinnissa on huomioitu muun muassa tavaran hinta, vian merkitys ja tavaran käyttöikä.

 

Kuluttajansuojalaki ja kauppalaki

Vaikka tuotteella ei olisi takuuta, saa se suojaa aina lainsäädännöstä. Kuluttajansuojalaki ja kauppalaki sisältävät tiettyjä säännöksiä tavaran virhettä koskien. Kuluttajansuojalakia sovelletaan, kun elinkeinonharjoittaja kauppaa tuotteita kuluttajille. Kuluttajana pidetään sellaista yksityishenkilöä, joka ostaa tuotteen pääasiallisesti muuta käyttöä, kun ammatinharjoittamista varten. Kauppalakia taas sovelletaan, kun kaksi yksityistä henkilöä tai kaksi elinkeinonharjoittajaa tekevät toistensa kanssa kauppaa.

Kauppalaki ei ole pakottava, vaan kaupan osapuolilla on sopimusvapaus. Kaupan osapuolet saavat siis päättää kenen kanssa sopimuksen solmivat ja mitä säännöksiä sopimus sisältää. Kuluttajansuojalaki taas on pakottavaa lainsäädäntöä. Jos sopimuksessa on sovittu jotain, mikä poikkeaa kuluttajansuojalaista ostajan vahingoksi, ei tuo sopimusehto ole pätevä. Eli jos sopimuksen ehto on ostajan kannalta huonompi kuin mitä kuluttajansuojalaissa on säädetty, ei kyseinen sopimusehto päde. Ostajan kannalta paremmista ehdoista voidaan kyllä sopia.

Virhevastuuta ja kaupan purkua koskevat säännökset ovat hieman erilaiset kauppalaissa ja kuluttajansuojalaissa. Tästä syystä tulee ottaa huomioon, kumpaa lakia kauppaan sovelletaan.

 

Milloin takuunalaisessa tavarassa on virhe?

Tavarassa on virhe, jos se annetun takuun aikana huononee takuussa tarkoitetulla tavalla. Myyjä voi esimerkiksi antaa vuoden takuun sille, ettei tavaran väri haalistu. Jos väri kuitenkin haalistuu tuon vuoden aikana, on tavara virheellinen. Lain säännöksissä määrätty virhevastuu sitoo myyjää siitä riippumatta, onko hän antanut tuotteelle takuuta.

 

Mikä on lain mukaan virhe?

Vaikka tavaralle ei olisi annettu takuuta, voi siinä olla lainsäädännön mukaan virhe. Lähtökohtaisesti tavaran on oltava ominaisuuksiltaan sellainen, kuin on sovittu. Kauppalaissa ja kuluttajansuojalaissa on kuitenkin määräykset siitä, millainen tavaran on oltava, jos kaupan osapuolet eivät ole siitä sopineet.

Kauppalain mukaan:

  • Tavaran täytyy soveltua sen tavalliseen käyttötarkoitukseen.
  • Tavaran täytyy soveltua myös sellaiseen ostajan erityistarkoitukseen, josta myyjä oli tietoinen.
  • Jos myyjä on esittänyt ostajalle esimerkiksi mallin myymästään tavarasta, tulee myydyn tavaran olla ominaisuuksiltaan tätä mallia vastaava.
  • Tavaran täytyy olla pakattu tavanomaisella tai muuten sopivalla tavalla, jos pakkaus on tarpeen tavaran suojaamiseksi ja säilyttämiseksi.

Jos tavara ei vastaa edellä mainittuja seikkoja, on tavarassa virhe.

Esimerkiksi käytettynä myydyssä autossa katsottiin olevan virhe, kun myyjä oli ilmoittanut autolla ajetuksi kilometrimääräksi 49 000 kilometriä vaikka todellisuudessa autolla oli ajettu 73 000 kilometriä (KKO 1998:51).

Myös kuluttajansuojalaissa on määräykset siitä, millainen tavaran on oltava, jos muuta ei ole sovittu. Kuluttajansuojalain mukaan:

  • Tavaran tulee soveltua siihen käyttöön, johon se on tarkoitettu.
  • Tavaran täytyy vastata niitä tietoja, joita siitä on etukäteen annettu.
  • Tavaran tulee vastata kestävyydeltä ja muutoinkin sitä, mitä voidaan olettaa.
  • Tavara täytyy pakata asianmukaisesti sen säilyttämiseksi ja suojaamiseksi.
  • Tavaran tulee täyttää turvallisuusvaatimukset.
  • Tavaran mukana tulee antaa riittävät ohjeet sen asentamiseen, kokoamiseen, käyttöön, hoitoon ja säilytykseen.

Ohjeet täytyy antaa ostajan äidinkielestä riippuen joko suomen- tai ruotsinkielisinä. Ohjeet on oltava sellaisessa muodossa, että ostaja voi ne helposti avata. Jos ostajalla ei esimerkiksi ole mahdollisuutta käyttää tietokonetta, tulee ohjeet antaa kirjallisina.

Jos tavara ei vastaa edellä mainittuja tai sitä mitä on sovittu, on tavarassa virhe.

Kuluttajariitalautakunnan mukaan takissa oli virhe, kun se ei kestänyt käyttöä kuin joitakin viikkoja. Takissa oli käytetty huonoa kangasta ja työ oli tehty heikkolaatuisesti. Takki ei vastannut sitä, mitä kuluttajalla oli aihetta olettaa. Myyjä oli yrittänyt oikaista virheen toimittamalla uuden takin, Uusikin takki oli ollut virheellinen. Tästä syystä ostajalla oli oikeus kaupan purkuun (D.nro: 610/30/2013).

Ostajalla ei sen sijaan ollut oikeutta kaupan purkuun ostettuaan liian väljän peruukin. Ostaja oli kokeillut liikkeessä peruukkia. Kotiin saavuttuaan hän oli huomannut peruukin olevan väljempi kuin pitäisi. Kuluttajariitalautakunnan mukaan ostajan olisi tullut huomata peruukin väljyys jo sovittaessaan sitä liikkeessä. Peruukissa ei näin ollen ollut kuluttajansuojalainmukaista virhettä. Myyjä ei ollut antanut peruutus- tai vaihto-oikeutta. Ostaja ei voinut purkaa kauppaa yksipuolisesti, vaikka peruukki oli käyttämätön (D.nro: 3401/36/12).

Kauppalain ja kuluttajansuojalain mukaan tavara on virheellinen myös silloin, kun tavara ei vastaa sitä, mitä myyjä tai myyjän lukuun toimiva on kertonut tavarasta ennen kaupantekoa. Kyseisten tietojen on tullut myös vaikuttaa kaupantekopäätökseen. Tavara ei kuitenkaan ole virheellinen, jos myyjä ei ole tiennyt, eikä hänen olisi pitänyt tietää edellä mainituista tiedoista. Jos tiedot on oikaistu selkeästi ja hyvissä ajoin, ei tavaraa katsota virheelliseksi. Myyjän lukuun toimivana tahona pidetään esimerkiksi tavaran maahantuojaa.

Myyjän vastuulla eivät ole sellaiset viat, joista ostaja on tiennyt kaupantekohetkellä. Myyjän vastuulla ei ole myöskään:

  • Tavaran normaali kuluminen,
  • Tavaran virheellinen käsittely,
  • Käyttö- tai hoito-ohjeiden noudattamatta jättäminen ja
  • Tapaturma, joka on sattunut ostajalle tavaran luovutuksen jälkeen.

 

Kenen täytyy osoittaa virheen olemassaolo?

Kun myyjä antaa tavaralle takuun, vaikuttaa tämä ostajan ja myyjän näyttövelvollisuuteen, eli siihen kenen pitää näyttää virheen olemassaolo ja virheen ilmenemisen ajankohta.

Jos tavaralla on takuu, on myyjä vastuussa virheestä. Myyjä voi vapautua vastuusta vain osoittamalla, että tavaran virhe on johtunut ostajasta. Esimerkiksi siitä, että ostaja on käsitellyt tuotetta väärin tai tavara on särkynyt tapaturman seurauksena.

Jos takuunalainen tavara tuodaan korjattavaksi, ei ostajan tarvitse maksaa virheen selvittämiseen liittyvistä toimenpiteistä. Poikkeus tähän on kuitenkin tilanne, jossa ostaja tuo tavaran korjattavaksi selvästi ilman syytä tai sellaisen ostajan aiheuttaman vian perusteella, josta hänen on tullut tietää.

Lakisääteisen virhevastuun mukaan, ostajan täytyy näyttää, että tavara on ollut virheellinen vaaranvastuun siirtyessä hänelle. Vaaranvastuu tarkoittaa tässä tilanteessa vastuuta tavarassa olevasta virheestä. Se kenellä on vaaranvastuu, kärsii tavaran aiheuttaman vahingon. Eli mikäli vaaranvastuu on myyjällä, joutuu hän korvaamaan tavaran vahingon. Lähtökohtaisesti vaaranvastuu siirtyy ostajalle silloin, kun tavara luovutetaan hänelle. Jos takuuaika on päättynyt tai takuuta ei ole annettu, voi ostaja joutua maksamaan kohtuullisen maksun virheen etsimisestä. Myyjän ja ostajan on täytynyt sopia tällaisesta maksusta etukäteen.

Kuluttajansuojalaissa ostajan velvollisuutta osoittaa tavaran virheellisyyden ajankohta, on helpotettu kuuden kuukauden virheolettamalla. Olettaman mukaan virhe yleensä katsotaan olleen tavarassa luovutushetkellä, jos se ilmenee kuuden kuukauden kuluessa luovutuksesta. Virheolettamaa ei kuitenkaan noudateta, jos se on virheen tai tavaran luonteen vastainen taikka jos voidaan osoittaa virheen tulleen vasta luovutuksen jälkeen. Virheolettama on virheen vastainen esimerkiksi silloin, kun virhe on syntynyt vääränlaisen käytön tai tapaturman seurauksena. Virheolettamaa pidetään tavaran luonteen vastaisena esimerkiksi silloin, kun tavara on luonteeltaan sellainen, ettei se kestä kuutta kuukautta. Kuuden kuukauden virheolettamaa ei sovelleta myöskään silloin, kun kyseessä ei ole virhe vaan tavaran tavanomainen kuluminen.

 

Ilmoitus virheestä eli reklamaatio

Ostajan tulee tarkastaa tavara luovuttamisen jälkeen, niin pian kuin mahdollista. Kun ostaja havaitsee tavarassa virheen, on hänen ilmoitettava myyjälle virheestä. Ostajan tulee siis esittää myyjälle reklamaatio, joka tulee tehdä kohtuullisessa ajassa virheen havaitsemisesta tai siitä, kun virhe olisi täytynyt havaita. Jos ostaja ei esitä reklamaatiota kohtuullisessa ajassa, ei hän saa enää vedota tavaran virheeseen. Kohtuulliseksi katsottava aika voi riippua kaupanteon kohteena olevasta tavarasta. Kuluttajansuojalain mukaan ilmoitus on tehtävä aina viimeistään kahden kuukauden kuluessa virheen havaitsemisesta.

Vaikka ostaja ei olisi tarkastanut tavaraa tai esittänyt reklamaatiota, saa hän vedota virheeseen, jos myyjän toiminta on ollut törkeän huolimatonta tai kunnianvastaista ja arvotonta. Myyjä on toiminut kunnianvastaisesti ja arvottomasti esimerkiksi silloin, kun hän on tarkoituksella jättänyt kertomatta tavarassa olevasta virheestä.

Jos takuunalaisessa tavarassa on virhe, tulee ostajan ottaa yhteyttä takuuhuoltoon ja sopia heidän kanssaan tavaran korjaamisesta. Jos tavaran takuuaika on päättynyt, mutta virhe tulisi myyjän vastattavaksi lakisääteisen virhevastuun perusteella, tulee virheestä reklamoida myyjälle mahdollisimman pian.

 

Milloin ostaja saa purkaa kaupan virheen takia?

Kun virheen korjaaminen tai uuden virheettömän tuotteen toimittaminen ei onnistu tai ei tule kyseeseen, on ostajalla oikeus purkaa kauppa virheen seurauksena. Ostajalla on oikeus purkaa kauppa virheen perusteella, oli kyseessä sitten lakisääteinen tai takuun tarkoittama virhe. Kuitenkaan vain se, että tavarassa on virhe, ei riitä perusteeksi kaupan purkamiseen.

Kauppalain mukaan virheen on oltava olennainen, jotta ostaja voi purkaa kaupan tavaran virheen vuoksi. Myyjän on myös täytynyt tietää virheen olevan ostajan kannalta merkittävä. Virheen olennaisuuden arviointiin vaikuttaa muun muassa:

  • kuinka suuri merkitys virheellä on ostajalle,
  • onko virhe mahdollista hyvittää muulla tavoin (esim. korjaaminen tai uuden tuotteen toimittaminen) ja
  • kuinka pitkä aika ja suuri haitta virheen korjaamisesta tai uuden tuotteen toimittamisesta on ostajalle.

Jos myyjä esimerkiksi epäonnistuu tavaran korjaamisessa, otetaan se huomioon virheen olennaisuutta arvioitaessa. Virheen syyllä ei ole merkitystä sen olennaisuuden kannalta. Jopa virhe, johon myyjä ei ole vaikuttanut, voi olla olennainen.

Kuluttajansuojalain mukaan tavaran virhe ei saa olla vähäinen. Kuluttajansuojalaki ei siis edellytä samanlaista virheen olennaisuutta kuin kauppalaki. Kuluttajansuojalain perusteella kaupan purkaminen onnistuu tämän vuoksi hieman helpommin kuin kauppalain perusteella.

Virheen vähäisyyttä arvioitaessa otetaan huomioon virheen kokonaismerkitys ostajalle. Virhe on vähäinen esimerkiksi silloin, kun se on nopeasti ja helposti korjattavissa. Myös pintaviat voivat olla luonteeltaan vähäisiä ja ostajalle koko kauppaan nähden suhteellisen merkityksettömiä.

Kuluttajariitalautakunnan mukaan siiman virhe ei ollut vähäinen, koska siiman kestävyydellä oli olennainen merkitys sen käytön kannalta. Siima ei ollut kestänyt 10 kilon painoa, vaikka siiman oli ilmoitettu kestävä yli 19 kilon paino. Koska virhettä ei oltu oikaistu, sai ostaja purkaa kaupan (Dnro: 3120/36/08).

Sekä kauppalain että kuluttajasuojalain mukaan ostajan täytyy ilmoittaa myyjälle aikeistaan purkaa kauppa. Kyseinen ilmoitus on tehtävä kohtuullisessa ajassa sen jälkeen, kun ostaja on saanut tiedon myöhästyneestä luovutuksesta tai tavaran virheellisyydestä. Ostajalla voi olla myös oikeus korvaukseen niistä vahingoista, joita hän kärsi myyjän viivästyksen vuoksi.

 

Kaupan purkamisen seuraukset?

Kun kauppa puretaan lakkaa kaupan osapuolten suoritusvelvollisuudet ja jo tehdyt suoritukset tulee palauttaa. Tilanne siis pyritään palauttaa kauppaa edeltäneeseen tilaan.

Kauppalain mukaan kaupan purkautuessa:

  • Myyjän velvollisuus tavaran luovuttamiseen päättyy.
  • Myyjän täytyy palauttaa saamansa suoritukset ja maksaa niille korkoa.
  • Ostajan velvollisuus kauppahinnan maksamiseen ja kauppaan myötävaikuttamiseen päättyy. (Kauppalain mukaan ostajan täytyy myötävaikuttaa kauppaan mm. vastaanottamalla tavaran)
  • Ostajan täytyy maksaa tavarasta saamansa tuotto ja hyöty.

Kaupan purkautuessa molemmat osapuolet saavat vaatia toisiltaan takaisin sen, mitä ovat toisilleen luovuttaneet. Toinen osapuolista voi tällöin odottaa oman suorituksen palauttamista niin kauan, että toinenkin osapuoli täyttää palautusvelvollisuutensa. Suoritusta ei tarvitse palauttaa myöskään ennen kuin toinen osapuoli on maksanut mahdolliset vahingonkorvaukset tai korot, joita hänen on tullut maksaa. Jos toinen kuitenkin asettaa hyväksyttävän vakuuden vahingonkorvausten tai korkojen maksamisesta, täytyy toisenkin osapuolen palauttaa vastaanottamansa suoritus.

Jos ostaja on saanut tavarasta tuottoa tai hyötyä, tulee hänen maksaa tästä myyjälle kohtuullinen korvaus. Myyjän tulee maksaa takaisin saamansa kauppahinta ja sille tulee maksaa korkolain mukainen korko. Korko lasketaan siitä päivästä lukien, jona myyjä vastaanotti maksun.

Kuluttajansuojalain mukaan myyjä voi vähentää palautettavasta kauppahinnasta ostajan saaman käyttöhyödyn. Eli sen osan kauppahinnasta, joka vastaa asiakkaan tavarasta saamaa hyötyä.

Kuluttajariitalautakunnan mukaan puhelimessa oli virhe, kun puhelin oli ollut korjauksessa reilun puolen vuoden aikana 17 viikkoa. Lautakunta katsoi, että puhelimen korjaaminen oli kestänyt kohtuuttoman pitkään, eikä puhelinta saatu korjauksista huolimatta moitteettomaan kuntoon. Ostajalla oli oikeus purkaa kauppa. Kuluttajariitalautakunta suositteli, että kauppa puretaan ja ostajalle palautetaan kauppahinta 30 euron käyttöhyödyllä vähennettynä (Dnro: 1337/32/07).

 

Yhteenveto

  • Tavaran ollessa virheellinen, ostajalla on oikeus purkaa kauppa.
  • Takuu on vapaaehtoinen lisävakuus. Myyjän tarjotessa tavaralle takuun, hän suostuu ottamaan vastuun tavaran käyttökelpoisuudesta sekä ominaisuuksista tietyn ajan.
  • Tavara, jossa on takuu, ei kuulu rikkoutua takuuaikana; jos tavara huononee takuuaikana, siinä on silloin virhe. Tällöin kaupan purku on mahdollinen.
  • Takuu ja virhevastuu eivät ole sama asia; virhevastuu on lakisääteinen ja voi jatkua, vaikka takuu päättyisi, kun taas takuu on myyjän osalta vapaaehtoinen, ei poissulje tai rajoita virhevastuuta ja antaa parempaa suojaa tuotteelle, kuin virhevastuu.
  • Takuu ei voi rajoittaa virhevastuuta, vaan takuun kuuluu antaa tuotteelle parempi suoja, minkä laki tarjoaisi. Vaatimus korvauksesta tulee esittää mahdollisimman pian virheen havaitsemisesta.
  • Virhevastuun kesto on niin pitkään, kuin tavaran voidaan olettaa säilyvän normaalissa käytössä. Kun tavara on ollut käytettynä yli neljän vuoden, ei tavaran vikaa voi luokitella virheeksi. Jos esim. kodinkoneeseen ilmenee vika 2-4 vuoden välillä, ostaja joutuu usein maksamaan osan korjaustyöstä.
  • Kuluttajansuojalakia ja kauppalakia sovelletaan eri ryhmille, mutta molemmat kattavat säädöksiä virheitä koskien.
  • Ilman takuutakin tavarassa voidaan katsoa olevan virhe, sillä lainsäädäntö voi vaikuttaa asiaan. Jos esimerkiksi tavara ei vastaa tavanomaisia ominaisuuksiaan, siinä lasketaan olevan virhe. Kauppalakiin on kirjattu tästä tarkemmat piirteet. Myös kuluttajansuojalakiin on kirjattu tarkempi lista vaatimuksista.
  • Myyjän kuvailulla tuotteesta on väliä; mikäli tuote ei vastaa myyjän kertomaa, myyjä on virhevastuussa piirteestä.
  • Myyjän vastuulla eivät ole viat, joista ostaja on voinut olla tietoinen kaupantekohetkellä. Myyjän vastuulle ei myöskään kuulu tavaran normaali kuluminen, virheellinen käsittely, käyttö- tai hoito-ohjeiden noudattamatta jättäminen tai tapaturma, joka on sattunut ostajalle tavaran luovutuksen jälkeen.
  • Ostajan ei kuulu maksaa takuunalaisesta huollosta.
  • Valmiiksi viallisissa tavaroissa on ostajan vastuulla todistaa, että tavara on ollut kauppahetkellä virheellinen. Ostajalla on velvollisuus osoittaa tavaran virheellisyyden ajankohta; jos virhe ilmenee kuuden kuukauden sisällä tavaran luovutuksesta, katsotaan sen olleen viallinen luovutushetkellä. Tätä ei voi kuitenkaan soveltaa tavaroihin, joiden elämänkaaren tiedostetaan kestävän vähemmän, kuin kuusi kuukautta.
  • Ostajalla on velvollisuus reklamoida tuote kohtuullisessa ajassa virheen huomaamisesta. Jos ostaja toimii tämän vastaisesti, hän menettää oikeutensa reklamoida.
  • Ostajalla on myös velvollisuus tarkastaa tavara ennen ostoa. Ostajalla ei ole oikeutta reklamoida virheitä, jotka hän on joko havainnut tarkastuksen yhteydessä, tai jotka hänen olisi pitänyt havaita.
  • Ostajalla on oikeus purkaa kauppa, mikäli virheettömän tuotteen toimittaminen tai virheen korjaaminen ei onnistu myyjän osalta. Pelkkä virheen olemassaolo ei oikeuta kaupan purkamiseen, vaan virheen täytyy olla olennainen. Kuluttajansuojalaki puolestaan määrittelee, että virhe ei saa olla vähäinen. Virhettä arvioitaessa otetaan huomioon sen kokonaismerkitys ostajalle.
  • Kaupan purkautuessa kaupan osapuolten velvollisuudet päättyvät, ja myyjän tulee palauttaa ostajan suorittamat suoritukset korkoineen. Ostajan puolestaan täytyy maksaa tavarasta saamansa tuotto ja hyöty. Myyjä voi vähentää kauppahinnasta ostajan saaman käyttöhyödyn.

 

Summary in English

  • When the goods are defective, the buyer has the right to terminate the sale.
  • A warranty is an optional additional guarantee. By offering a warranty for the goods, the seller agrees to take responsibility for the usability and qualities of the goods for a certain period of time.
  • Goods that are under warranty should not break during the warranty period; if the goods deteriorate within the warranty period, it constitutes a defect. In such cases, termination of the transaction is possible.
  • A warranty and liability for defects are not the same thing; liability for defects is a statutory requirement and can continue even after the warranty expires, while a warranty is voluntary on the part of the seller and does not exclude or limit liability for defects. It provides better protection for the product than liability for defects.
  • A warranty cannot limit liability for defects; instead, a warranty should provide better protection for the product than what the law offers. A claim for compensation should be made as soon as possible after discovering the defect.
  • The duration of liability for defects is as long as the goods can be expected to remain in normal use. If the goods have been used for over four years, any defects in the goods cannot be classified as defects. For example, if a household appliance develops a fault between 2 and 4 years, the buyer often has to pay part of the repair cost.
  • The Consumer Protection law and the Sale of Goods Act apply to different groups, but both cover regulations regarding defects.
  • Even without a warranty, goods can be considered defective if legislation affects the matter. For example, if the goods do not correspond to their normal characteristics, it is considered a defect. The Sale of Goods Act provides more detailed features on this. The Consumer Protection law also includes a detailed list of requirements.
  • The seller's description of the product matters; if the product does not match what the seller has described, the seller is liable for the characteristic in question.
  • The seller is not responsible for defects that the buyer could have been aware of at the time of the transaction. The seller is also not responsible for normal wear and tear of the goods, improper handling, failure to follow instructions for use or maintenance, or accidents that occur to the buyer after the goods have been delivered.
  • The buyer is not required to pay for warranty repairs.
  • In goods that are initially defective, it is the buyer's responsibility to prove that the goods were defective at the time of the transaction. The buyer has an obligation to demonstrate the timing of the defect; if the defect arises within six months of the delivery of the goods, it is considered to have been defective at the time of delivery. However, this cannot be applied to goods with a known lifespan of less than six months.
  • The buyer has an obligation to make a complaint within a reasonable time after noticing the defect. If the buyer fails to do so, they lose their right to make a complaint.
  • The buyer also has an obligation to inspect the goods before purchase. The buyer does not have the right to complain about defects that they either noticed during the inspection or should have noticed.
  • The buyer has the right to terminate the transaction if the seller is unable to provide a defect-free product or rectify the defect. Mere existence of a defect does not justify termination of the transaction; the defect must be substantial. On the other hand, consumer protection law defines that a defect cannot be insignificant. When assessing a defect, its overall significance to the buyer is taken into account.
  • When the transaction is terminated, the obligations of the parties in the transaction end, and the seller must refund the payments made by the buyer with interest. The buyer, on the other hand, must pay for the use and benefit obtained from the goods. The seller can deduct the buyer's use benefit from the purchase price.

 

Kysymyksiä ja vastauksia

1. Myyjä antoi ostamalleni takille takuun siitä, ettei sen väri haalistu vuoden aikana laisinkaan. Väri on kuitenkin haalistunut, eikä myyjä suostu virheen korjaamiseen tai uuden takin toimittamiseen. Voinko purkaa kaupan?

Kun takuun alaisessa tavara huononee takuun aikana takuussa tarkoitetulla tavalla, on siinä virhe. Jos takin värin säilyvyydelle on annettu vuoden takuu, on takissa virhe, mikäli väri ei säily tätä aikaa. Myyjä voi pyrkiä korjaamaan virheen tai toimittamaan uuden tuotteen. Mikäli virheen korjaaminen tai uusi toimitus ei tule kysymykseen, saa ostaja purkaa kaupan virheen vuoksi. Jotta kaupan purkaminen olisi mahdollista, ei virhe saa olla vähäinen. Jos katsotaan, että takin virhe ei ole ollut vähäinen, on kaupan purkaminen mahdollista.

2. Ostaessani puhallettavan uima-altaan, antoi myyjä vuoden takuun sen kestävyydelle. Kun uima-allas toimitettiin minulle, se ei vastannut lainkaan sitä mitä oli sovittu. Myyjä väittää, että tavarassa ei ole virhettä, koska se on takuun mukaisesti erittäin kestävä. Onko tavara virheellinen, vaikka se onkin takuun mukainen?

Takuu on myyjän tavaralle antama lisävakuus. Takuu ei kuitenkaan sulje pois myyjän lakisääteistä virhevastuuta. Kuluttajansuojalain mukaan tavaran tulee vastata niitä tietoja, joita siitä on etukäteen annettu. Jos näin ei ole, on tavarassa virhe. Ei siis riitä, että tavara on takuun mukaisesti erittäin kestävä, vaan sen tulee muutoinkin olla sellainen kuin on sovittu.

3. Myyjä antoi puhelimelle takuun siitä, että se kestää tavallista kovempaa käsittelyä. Teen töitä korkeissa paikoissa ja puhelin tippui maahan ollessani talon katolla. Puhelin särkyi. Onko tavarassa virhe?

Kannattaa tarkastaa mitä takuusta on sovittu tarkalleen ja mitä ”tavallista kovemmalla käsittelyllä” on tarkoitettu. Kun tavara putoaa, on kyseessä yleensä tapaturma. Lähtökohtaisesti myyjä ei vastaa sellaisista virheistä, jotka aiheutuvat tavaran luovutuksen jälkeen tapahtuneista tapaturmista.

4. Vein takuunalaisen tavaran korjattavaksi. Sain nyt laskun siitä, kun myyjä oli joutunut etsimään tavaran vikaa ja vika oli hänen mukaansa syytäni. Täytyykö minun maksaa lasku?

Myyjän velvollisuutena on näyttää, jos ostaja on aiheuttanut vian. Tämän vuoksi ostajan ei tarvitse maksaa virheen selvittämiseen liittyviä toimenpiteitä. Kuitenkin jos tavara on rikkoutunut ostajan toimesta ja ostajan on tullut tietää aiheuttamastaan viasta, ei myyjän tarvitse maksaa vian etsimiseen menneitä kuluja. Jos esimerkiksi puhelin särkyy, koska ostaja on pudottanut sen veteen, tulee ostajan ymmärtää, että puhelimen rikkoutuminen on hänen syytään. Tuolloin myyjän ei tarvitse maksaa vian etsimiseen meneviä kustannuksia.

5. Myyjä antoi kolmen vuoden takuun ostamalleni ruohonleikkurille. Ruohonleikkuri ei ole toiminut kuten oli sovittu ja myyjä on korjannut leikkuria useita kertoja. Vika ei ole poistunut korjaamisesta huolimatta, eikä myyjä suostu toimittamaan uutta leikkuria. Voinko purkaa kaupan?

Ostaja saa purkaa kaupan, jos virheen korjaaminen tai uuden tavaran toimittaminen ei onnistu. Virhe ei kuitenkaan saa olla vain vähäinen. Jos ruohonleikkuri ei toimi, ei kyseessä ole vain vähäinen virhe. Kun myyjä ei ole toistuvista yrityksistä huolimatta onnistunut korjaamaan ruohonleikkuria, eikä hän suostu toimittamaan uutta tuotetta, on kaupan purkaminen mahdollista.

 

Aiheesta muualla

- Lakipuhelin neuvoo aamusta iltaan joka päivä -


Pyydä tarjous lakipalvelusta

 

Jätä sitomaton tarjouspyyntö lakimiehen palkkaamiseksi




Lakimiehet käsittelevät tietojasi luottamuksellisesti, eikä niitä tallenneta
Minilex.fi-palveluun.


 


Selvitämme maksutta, tarvitseeko sinun maksaa lakikulujasi

Tiesitkö, että monissa asioissa lakikulusi ovat katettavissa kotivakuutuksen oikeusturvavakuutuksesta tai julkisesta oikeusavusta. Usein lakikulut voidaan myös vaatia vastapuolen maksettavaksi.

Lähettämällä yllä olevan tarjouspyynnön tai soittamalla asiakaspalveluun 0400 4111 43 saat:

  • maksuttoman selvityksen lakikuluistasi
  • maksuttoman alkukartoituksen asiaasi
  • halutessasi asiaasi erikoistuneen juristin maan kattavasta, laajasta juristiverkostosta.

Jos tarvitset vain lakineuvontaa, niin soitathan lakipuhelimeen 0600 12 450. Asiakaspalvelu ei anna lakineuvoja.


 

Selaa lakitietoa

 

[chatbot]