Minilex - Lakipuhelin

Etämyyntisäännökset


>> Lakipuhelin neuvoo vuosien kokemuksella - Soita 0600 12 450 >>

Etämyyntisäännökset sovelletaan aina silloin, kun kauppasopimus myyjän ja ostajan välillä on tehty etänä. Sopimus voi tehdä etänä käyttämällä etäviestintävälinettä, kuten puhelinta, postia, Internetiä tai muuta välinettä. Tuotteen toimitustavalla ei ole merkitystä sen kannalta, onko kyse etämyynnistä. Kyse on etämyynnistä myös silloin, jos toimitustavaksi on sovittu nouto myymälästä, kunhan vaan sopimus on syntynyt myyjän ja ostajan välillä niin, että he eivät ole olleet samanaikaisesti läsnä sen tekohetkellä.

Etämyyntisäännökset sovelletaan aina vain tilanteessa, jossa myyjänä toimii elinkeinonharjoittaja ja ostajana yksityinen henkilö. Säännökset eivät siten ole sovellettavissa yritysten välisissä kaupoissa.

Etämyynnin ero tavalliseen kaupankäyntiin nähden on se, että ostajalla ei ole etämyynnissä ennalta mahdollisuutta tutustua myytävään tuotteeseen. Tämän johdosta etämyynnissä on poikkeussääntöjä normaaliin kuluttajankauppaan nähden. Etämyynnissä kuluttajan peruuttamisoikeus ja myyjän tiedonantovelvollisuus on laajennettu verrattuna muihin kuluttajakauppoihin.

Säännökset etämyynnistä löytyvät kuluttajansuojalain 6 luvusta. Nämä säännökset ovat pakottavia kuluttajan hyväksi. Tämä tarkoittaa käytännössä sitä, että myyjä ei voi laatia omia ehtoja, jotka huonontavat kuluttajan asemaa. Sen sijaan on mahdollista parantaa kuluttajan asemaa soveltamalla suotuisampia ehtoja ja toimintatapoja kuin mitä laki edellyttää.

Mikäli haluat tietää lisää etämyynnistä ja kuluttajan oikeuksista, voit soittaa alla olevaan lakipuhelimen numeroon.

Soittamalla lakipuhelimeen saatat säästää helposti jopa tuhansia euroja.

Aiheeseen liittyvät artikkelit

 

Selaa lakitietoa