Minilex - Lakipuhelin

Kuluttaja-asiamies ja kotimyynti


>> Lakipuhelin neuvoo vuosien kokemuksella - Soita 0600 12 450 >>

Kuluttaja-asiamies on tehnyt linjauksen kotimyynnistä. Linjaus perustuu lainsäädäntöön, oikeuskäytäntöön ja kuluttajariitalautakunnan päätöksiin. Linjauksen perusteella elinkeinonharjoittaja voi varmistua, että hänen toimintansa on lain mukaista, jos hän toimii linjauksen mukaisesti.

Kuluttajariita-asiamies teki uuden linjauksen kotimyynnistä, koska voimaan tuli uusi direktiivi kuluttajan oikeuksista. Direktiivi muutti sääntelyä muiden muassa tilauksen peruuttamisesta ja yrityksen velvollisuudesta antaa aikaisempaa enemmän tietoa kuluttajalle ennen sopimuksen tekemistä. Kotimyynnin käsite on muuttunut myös. Enää ei ole merkitystä sillä seikalla, tehdäänkö sopimus myyjän vai ostajan aloitteesta kotimyynnissä.

Annettu linjaus sisältää tietoa kuluttajien oikeuksista ja velvollisuuksista kotimyynnissä ja on tarkoitettu elinkeinonharjoittajien tueksi. Kotimyyntisopimus voi syntyä esimerkiksi, kun yrittäjä saapuu kuluttajan pyynnöstä tämän kotiin ja samalla osapuolet tekevät sopimuksen tai sitovan tarjouksen remontista.

Linjaus sisältää tietoa kokonaisuudessaan siitä, mikä on kotimyynti ja mitkä säännökset sitä määrittävät. Esimerkkinä muutoksesta aikaisempaan lainsäädäntöön linjauksessa otetaan huomioon, että kuluttajan peruuttamisoikeutta on rajoitettu. Yksi muutos on se, ettei tavaran palautus riitä enää yksistään sopimuksen peruutukseksi, vaan peruutuksesta on myös ilmoitettava.

Kuluttaja-asiamiehen linjaukset ovat internetissä ja niitä voi lukea Kilpailu- ja kuluttajaviraston sivuilta. Linjaukset ovat helposti luettavissa, koska niiden tarkoitus on auttaa elinkeinonharjoittajia ja kuluttajia lainsäädännön soveltamisessa ja sen tulkitsemisessa.

Soittamalla lakipuhelimeen saatat säästää helposti jopa tuhansia euroja.

Aiheeseen liittyvät artikkelit

 

Selaa lakitietoa