Minilex - Lakipuhelin

Kotimyynnin ehdot


» Lakipuhelin neuvoo kokemuksella - Soita 0600 12 450 »

Kotimyynnillä tarkoitetaan sitä, että sopimus jonkin tuotteen tai palvelun kaupasta, tai sitä koskeva tarjous tehdään muualla kuin elinkeinonharjoittajan toimitiloissa, kun molemmat kaupan osapuolet ovat samanaikaisesti läsnä.

Ennen kotimyyntisopimuksen solmimista myyjän on annettava kuluttajalle pysyvällä tavalla – esimerkiksi paperilla - ennakkotiedot myytävästä tuotteesta tai palvelusta, sekä myyjän yhteystiedoista. Samoin kuluttajalle on annettava peruuttamislomake, sillä kuluttajalla on oikeus peruuttaa kotimyyntikauppa 14 päivän kuluessa sopimuksen teosta ilman, että hänen tarvitsee ilmoittaa syytä kaupan perumiselle.

Kuluttajan on lisäksi saatava myyjältä pysyvällä tavalla jäljennös sopimusvahvistuksesta kun kotimyyntisopimus solmitaan.

On myös syytä huomata, että ellei elinkeinonharjoittaja ole ennen sopimuksen tekemistä antanut kuluttajalle tietoja lisäkuluista tai muista kustannuksista ei kuluttajan tarvitse sellaisia kuluja maksaa. Sähköisesti tehtävässä sopimuksessa elinkeinonharjoittajan on myös selkeästi varmistettava, että kuluttaja hyväksyy kauppaan liittyvän maksuvelvollisuuden. Ilman nimenomaista hyväksyntää kuluttaja ei ole sidottu sopimukseen.

Kuluttaja voi vedota sopimuksen sitomattomuuteen viimeistään vuoden kuluttua sopimuksen teosta. Tämän jälkeen elinkeinonharjoittajalla on 30 päivää aikaa palauttaa kuluttajalta saamansa maksusuoritukset sekä korvata kuluttajalle tavaran palauttamisesta aiheutuneet kulut.


- Lakipuhelin neuvoo joka päivä klo 6 - 24 -


Aiheeseen liittyvät artikkelit

 

Selaa lakitietoa

 

» Edullisempaa lakipalvelua - jätä yhteydenottopyyntö »