Minilex - Lakipuhelin

Etämyynti yritysten välillä


>> Lakipuhelin neuvoo vuosien kokemuksella - Soita 0600 12 450 >>

Kun yritys ostaa tuotteita tai palveluita toisesta yrityksestä, kyse ei ole kuluttajakaupasta vaan tavallisesta kaupankäynnistä yritysten välillä, johon sovelletaan yleisiä sopimusoikeudellisia periaatteita. Kuluttajansuojalakia ei siten sovelleta yritysten välisessä etämyynnissä.

Yritysten välisiä sopimuksia säätelevät sen sijaan kauppalaki ja laki varallisuusoikeudellisista oikeustoimista (oikeustoimilaki). Myös kansainvälistä kauppalakia voidaan soveltaa yritysten keskenään käymässä etämyynnissä. Yritysten välisessä kaupassa pätee siten samat perussäännöt kuin muissakin sopimuksissa, joissa vallitsee sopimusvapauden periaate. Sähköisten menettelyjen käyttö ei muuta tätä tosiasiaa ja sähköinen sopimus on samassa asemassa kuin perinteinenkin sopimus.

Sopimusvapauden periaatteen mukaan yritysten mahdollisuuksia sopia kaupan ehdoista haluamallaan tavalla ei ole rajoitettu. Yritykset voivat siten vapaasti määrätä sopimuksiensa oikeuksista ja velvollisuuksista tai jopa sovellettavasta laista. Useissa sopimussuhteissa kumpikin osapuoli voi tarjota omia sopimus- ja maksuehtoja eli nk. vakioehtoja. Tulkintaerimielisyyksien välttämiseksi yritysten tulee olla huolellisia laatiessaan kauppasopimusta. Sopimusta ei voi nimittäin yksipuolisesti muuttaa, vaikka se myöhemmin osoittautuisi epäedulliseksi. Sitä ei voi myöskään purkaa, ellei siihen ole erittäin painava syy.

Mikäli haluat lisätietoa yritysten välisestä kaupankäynnistä, voit soittaa alla olevaan lakipuhelimen numeroon.

Soittamalla lakipuhelimeen saatat säästää helposti jopa tuhansia euroja.

Aiheeseen liittyvät artikkelit

 

Selaa lakitietoa