Minilex - Lakipuhelin

Tavaramerkin myynti ja ostaminen

» Lakipuhelin neuvoo - Soita 0600 12 450 »

Tavaramerkki on merkki, joka erottaa yhden yrityksen tuotteen toisen yrityksen vastaavista tuotteista. Tästä syystä tavaramerkki voi siis olla hyödyllinen kaupankäynnin lisäämiseksi. Tavaramerkki luo siis haltijalleen taloudellista etua. Tästä syystä tavaramerkki voikin herättää kiinnostusta muiden keskuudessa ja kyseeseen voi tulla sen myynti tai ostaminen.

 

Tavaramerkki itsessään ei siis ole mikään käsinkosketeltava esine, kuten vaikka auto tai televisio. Tästä syystä voikin herätä kysymys voiko tavaramerkki aineettomasta olomuodostaan huolimatta olla kaupan kohteena. Lyhykäisyydessään vastaus on kyllä.

 

Tavaramerkin myynti tapahtuu hyvin perinteisiä kaupan elementtejä noudattaen. Tavaramerkin haltija voi esimerkiksi tarjota tavaramerkkiään mahdolliselle ostajalle, joka tekee asiassa ostopäätöksen. Laissa ei sinällään ole määritelty tiettyjä muotovaatimuksia tavaramerkin kauppaa tehtäessä, kuten vaikka kiinteistökauppaa koskevassa laissa on tehty. Tavaramerkkiä myydessä on kuitenkin syytä varmistua kaikista kaupan ehdoista, kuten siitä myydäänkö tavaramerkki kaikkiin niihin tavaralajeihin joihin se on rekisteröity vai vaan osaan niistä.

 

Tavaramerkin ostaminen tapahtuu esimerkiksi tekemällä tavaramerkin haltijalle rahallinen tarjous tavaramerkistä, jonka haltija hyväksyy. Kun kauppa on tehty, tulee siitä ilmoittaa tavaramerkkirekisteriin. Kyseessä on silloin niin sanottu tavaramerkin siirto. Tämä on vastaava toimenpide kuin esimerkiksi lainhuudatus kiinteistökaupassa. Koska tavaramerkki on aineetonta omaisuutta on ajankohtaisen tavaramerkkirekisterin ylläpitäminen tärkeää, jotta tiedetään kuka on milloinkin kyseisen tavaramerkin haltija.

 

Tavaramerkin ostoa ja myyntiä sekä siinä syntyviä sudenkuoppia voi lyhykäisyydessään kuvata seuraavalla esimerkillä. A omistaa tavaramerkin Z, joka on rekisteröity neljälle eri tavaralajille. B ostaa tavaramerkin A:lta ja ryhtyy käyttämään sitä. Myöhemmin A kuitenkin väittää myyneensä B:lle tavaramerkin vain kahdelle tavaralajille ja säästäneen itsellään loput kaksi. Koska kaupassa ei oltu selvästi eritelty mitkä kaikki tavaralajit ovat kaupan kohteena syntyy kiistatilanne.

Tavaramerkit voivat siis koitua hyvinkin monimutkaisiksi, jollei niiden kanssa toimiessa olla tarkkana. Tavaramerkki voi luoda tuotteelle lisäarvoa ja siitä syystä se voikin olla kiinnostava kaupan kohde. Tavaramerkin myynti ja ostaminen voi olla hyvinkin kannattavaa, mutta suodenkuoppien välttämiseksi kannattaa kauppoja tehdessä turvautua osaavaan lakimiehen puoleen.

- Lakipuhelin neuvoo joka päivä klo 7 - 23 -


Pyydä tarjous lakipalvelusta

 

Jätä sitomaton tarjouspyyntö lakimiehen palkkaamiseksi




Lakimiehet käsittelevät tietojasi luottamuksellisesti, eikä niitä tallenneta
Minilex.fi-palveluun.


 

Aiheeseen liittyvät artikkelit


 

Selaa lakitietoa