Minilex - Lakipuhelin

Mikä on käsittelykieli hallintoasiassa?


» Lakipuhelin neuvoo kokemuksella - Soita 0600 12 450 »

Hallintoasian käsittelykielenä on kaksikielisessä viranomaisessa asianosaisen kieli. Jos asianosaiset ovat erikielisiä tai jos kaikki asianosaiset eivät asian vireille tullessa ole viranomaisen tiedossa, viranomainen päättää käytettävästä kielestä asianosaisten oikeutta ja etua silmällä pitäen. Aina kieltä ei voida kuitenkaan valita asianosaisen oikeuden tai edun perusteella. Jos kielivalintaa ei voida tehdä tällä perusteella, käytetään viranomaisen virka-alueen väestön enemmistön kieltä.

Yleensä yksikielisessä viranomaisessa käytetään käsittelykielenä viranomaisen kieltä. Näin ei kuitenkaan ole aina. Viranomainen voi päättää toisen kielen käyttämisestä asianosaisen edun tai oikeuden takia.


- Lakipuhelin neuvoo joka päivä klo 6 - 24 -


 

Selaa lakitietoa

 

» Edullisempaa lakipalvelua - jätä yhteydenottopyyntö »