Minilex - Lakipuhelin

Apulaisoikeuskansleri 19.4.2018: Hyvän hallinnon velvoitteita ei noudatettu TE-toimistossa

Apulaisoikeuskansleri totesi 19.4.2018 antamassaan päätöksessä, ettei kantelija ollut saanut TE-toimistossa hyvän hallinnon periaatteeseen lukeutuvaa asianmukaista palvelua. Kantelija oli 14.12.2017 tekemässään kantelussaan arvostellut Uudenmaan TE-toimistoa sekä TE-toimistojen valtakunnallista puhelinpalvelua. Kantelijan työnhaku oli katkennut 6.10.2017 alkaen ja tämän jälkeen kantelija oli laittanut työnhaun uudelleen voimaan 21.11.2017 oma-palvelun kautta. Lisäksi kantelija jätti yhteydenottopyynnön ja seuraavan yhteydenottopyynnön 4.12.2017 verkkopalvelun kautta. Uudenmaan TE-toimisto myönsi antamassaan lausunnossa, että kantelijan työnhaku oli katkennut aiheetta eikä hänen tekemiinsä yhteydenottopyyntöihin oltu vastattu.

Asianmukainen palvelu lukeutuu perustuslain 21 pykälän turvaamaan hyvän hallintoon, jonka mukaan viranomaisen tulee kohdella hallinnossa asioivia tasapuolisesti ja käyttää toimivaltaansa ainoastaan lain mukaan hyväksyttäviin tarkoituksiin. Apulaisoikeuskansleri katsoi asiassa selvitetyksi, etteivät kyseiset hyvän hallinnon periaatteet toteutuneet kantelijan kohdalla. Kantelijan työhaku oli voimassa olevasta päätöksestä riippumatta katkennut eikä hänen tekemiinsä useisiin yhteydenottoihin vastattu. Apulaisoikeuskanslerin mukaan asiassa ei kuitenkaan ollut kyse laajemmasta ongelmasta, vaan yksittäisen viranhaltijan menettelystä. Täten apulaisoikeuskansleri kiinnitti Uudenmaan TE-toimiston huomiota velvollisuuteen noudattaa hyvää hallintoa ja huolehtia koko henkilöstön asiakaspalveluosaamisesta.

[chatbot]