Minilex - Lakipuhelin

Ulosoton hakeminen muuttuu 1.12.2020 alkaen

Ulosoton hakemiseen tulee muutoksia 1. joulukuuta 2020 alkaen. Muutoksen myötä ammattimaista perintätoimintaa harjoittavan henkilön ja julkisyhteisön on toimitettava ulosottohakemus ulosottoviranomaiselle vain sähköisesti. Marraskuun loppuun asti ulosottohakemuksen voi toimittaa myös paperiversiona. Sähköinen hakeminen tarkoittaa ulosoton hakemista joko ulosoton sähköisen asiointipalvelun kautta tai tietojärjestelmähakijana.

Jos ulosottohakemus toimitetaan muulla tavalla kuin sähköisesti, sitä ei oteta käsiteltäväksi. Se voidaan ottaa kuitenkin poikkeustapauksessa käsiteltäväksi, jos hakemusta ei pystytä laatimaan sähköisesti esimerkiksi teknisten yhteysongelmien vuoksi. Sähköinen toimittaminen koskee myös passiivirekisterissä olevan asian saldotiedusteluun vastaamista.

Lisäksi ulosoton organisaatio muuttuu 1.12.2020. Valtakunnanvoudinvirasto ja Suomessa toimivat 22 ulosottovirastoa yhdistyvät valtakunnalliseksi Ulosottolaitokseksi. 

Muutokset eivät vaadi toimenpiteitä tavalliselta ulosottoon joutuneelta henkilöltä.

 

Lähteet: oikeus.fi

[chatbot]