Minilex - Lakipuhelin

Terrorismirikosten rangaistussäännöksiä esitetty laajennettaviksi

Oikeusministeriö on 16.6.2020 julkaistussa työryhmämietinnössään ”Terrorismirikosten sääntelyn ajanmukaisuus ja vastaavuus vertailumaiden sääntelyn kanssa” ehdottanut, että terrorismirikosten rangaistavuutta tulisi laajentaa nykyisestä. Nykyisellään terrorismirikosten rangaistavuutta sääntelee rikoslain 34 a luku, joka sisältää esimerkiksi terroristiryhmän johtamisen, terroristiryhmän toiminnan edistämisen, koulutuksen antamisen ja kouluttautumisen terrorismirikoksen tekemistä varten, terrorismin rahoittamisen sekä matkustamisen terrorismirikoksen tekemistä varten.

Työryhmä on mietinnössään esittänyt, että rikoslain 34 a luvun 4 pykälässä rangaistavaksi säädetyn rikoksen ”terroristiryhmän toiminnan edistämisen” nimike on voitu katsoa poikkeavan muiden valtioiden lainsäädännöistä ja olevan eräissä yhteyksissä terroristitoimintaan liittyvien tekojen osalta puutteellista. Mietinnössä huomautetaan lisäksi, että muiden valtioiden rangaistussäännöksissä puhutaan usein nimenomaan osallistumisesta terroristiryhmän toimintaan.

Työryhmä ehdottaakin rikoslain 34 a luvun 4 pykälän muuttamista niin, että se kattaa myös sellaisten tehtävien hoitamisen, jotka ovat olennaisia terroristiryhmän rikollisen toiminnan kannalta. Tähän voi sisältyä laajaltikin erilaisia tehtäviä, kuten terroristiryhmän aseelliseen toimintaan osallistuminen, ryhmän toimintavalmiudesta huolehtiminen, ryhmän toimintaan liittyvä ideologinen koulutus sekä ryhmän viestinnästä tai muusta tietoteknologiasta huolehtiminen. 

Samalla työryhmä ehdottaa, että rikoksen nimike muutettaisiin terroristiryhmän toiminnan edistämisestä ”terroristiryhmän toimintaan osallistumiseksi”. 

Uutena rangaistavana rikoksena työryhmä ehdottaa säädettäväksi terrorismirikoksiin liittyvän julkisen kehottamisen. Tällainen julkinen kehottaminen voisi tapahtua esimerkiksi joukkotiedotusvälineiden tai sosiaalisen median välityksellä, ja sisältäisi kehotuksen tai houkuttelun värväytyä terroristiryhmään tai tehdä terrorismirikos. Samalla rangaistavaksi säädettäisiin myös julkisen kehottamisen rahoittaminen ja matkustaminen toiseen valtioon kehottamisrikoksen tekemistä varten.

Rangaistavaksi säädettäväksi työryhmä ei ehdota terroristiryhmän jäsenyyttä tai ryhmään kuulumista, sillä jäsenyyden tai ryhmään kuulumisen tarkkarajainen määritteleminen ja toteen näyttäminen olisi ongelmallista.

Oikeusministeriön työryhmä on tekemänsä kansainvälisen vertailun perusteella arvioinut, että Suomen terrorismirikoksia koskevia rangaistussäännöksiä voidaan yleisesti ottaen pitää kattavina vertailuvaltioiden lainsäädäntöihin verrattuna. Siitä huolimatta työryhmä on todennut, että sääntelyn selkeyttämiseksi rangaistussäännösten kokonaisarviointi on ollut tarpeen.

Terrorismirikoksia koskevien rikoslain säännösten avulla on pyritty parantamaan ja selventämään viranomaisten mahdollisuuksia torjua terrorismia. Oikeusministeriön työryhmän ehdotukset rangaistussäännösten laajentamiseksi tukevat näitä pyrkimyksiä entisestään. Terrorismisäännösten arvionti ja rangaistavuuden laajentaminen voidaan katsoa yhteiskunnallisesti ajankohtaisiksi, sekä maailmalla että Suomessa vallitsevan tilanteen johdosta; Suojelupoliisin huhtikuussa 2020 tehneen arvion mukaan terrorismin uhka on Suomessa neliportaisen asteikon toisella tasolla, eli kohonnut.

[chatbot]