Minilex - Lakipuhelin

Kuluttajaluottojen enimmäiskorkoon ja markkinointiin määräaikaisia rajoituksia

Kuluttajaluottojen enimmäiskorkoon ja markkinointiin säädettiin määräaikaisia rajoituksia, jotka ovat voimassa vuoden loppuun asti. Määräaikaisen lain mukaan kuluttajan nostamalle luotolle ei saa periä 10:tä prosenttia suurempaa korkoa, vaikka luoton korko olisi sovittu tätä suuremmaksi. Ennen rajoitusta kuluttajaluoton korkokatto oli 20 prosenttia. Rajoitukset eivät kuitenkaan koske hyödykesidonnaisia luottoja, autojen osamaksukauppaa tai verkkokaupan erämaksumahdollisuutta.

Määräaikaiset rajoitukset kieltävät myös kuluttajaluottojen suoramarkkinoinnin. Suoramarkkinoinnilla tarkoitetaan henkilölle suoraan osoitettua markkinointia. Perinteisiä suoramarkkinoinnin muotoja ovat esimerkiksi puhelimitse tai kirjeitse toteutettu markkinointi. Sähköistä suoramarkkinointia toteutetaan esimerkiksi automatisoitujen sähköpostiviestien avulla.

Määräaikaisten rajoitusten tavoitteena on helpottaa velallisten asemaa ja ennaltaehkäistä velkaongelmia. Tavoitteena on myös hillitä korkoja ja estää markkinointi velkaongelmaisille ja taloudellisessa ahdingossa oleville. 

Rajoituksia sovelletaan jo aiemmin tehtyihin jatkuvaa luottoa koskeviin sopimuksiin siltä osin kuin kyse on aikavälillä 1.7.–31.12.2020 tehtävistä luoton nostoista. Nostetulle luotolle perittävä korko määräytyy lain voimassaolon päättymisen jälkeen luottosopimuksen mukaan, ja se voi siten olla korkeampi kuin kymmenen prosenttia. 

 

Lähteet: oikeus.fi

[chatbot]