Minilex - Lakipuhelin

Kuluttajaluottojen enimmäiskorkoon ja markkinointiin määräaikaisia rajoituksia

Koronaviruksesta aiheutuneen poikkeustilan seurauksena yhä useamman kuluttajan taloudellinen tilanne on heikentynyt. Onkin todennäköistä, että yhä useampi kuluttaja joutuu turvautumaan luottorahoitukseen. Määräaikaisen uudistuksen tavoitteena onkin varmistaa, että luotolle perittävä korko on maltillinen kuluttajien aseman helpottamiseksi ja velkaongelmien vähentämiseksi. Lisäksi pyritään estämään se, että luottoja markkinoitaisiin päällekäyvin keinoin suoraan äkillisissä taloudellisissa vaikeuksissa oleville kuluttajille.

Uudistuksen mukaan muille kuluttajansuojalain kuluttajaluottoja koskevan luvun soveltamisalaan kuuluville luotoille paitsi hyödykesidonnaisille luotoille asetetaan uudistuksella tilapäinen 10 prosentin korkokatto. Hyödykesidonnaisilla luotoilla tarkoitetaan esimerkiksi yleisluottokorttiluottoja, autojen osamaksukauppaa sekä verkkokaupan erämaksumahdollisuutta. Korkokattoa koskevan sääntelyn tehokkuuden varmistamiseksi myöskään luotosta perittäviä maksuja ei saa korottaa sääntelyn voimassaoloaikana.

Uudistuksen myötä myös luottojen suoramarkkinointi kielletään tilapäisesti. Suoramarkkinointikielto koskee kaikkien kuluttajansuojalain kuluttajaluottoja koskevan luvun soveltamisalaan kuuluvien luottojen suoramarkkinointia sekä luotonvälittäjien omia palveluja koskevaa suoramarkkinointia. Kiellon tarkoituksena on estää se, että markkinointia kohdistettaisiin päällekäyvin keinoin äkillisissä taloudellisissa vaikeuksissa oleviin kuluttajiin.

Laki on voimassa määräaikaisesti 1.7-31.12.2020 välisenä aikana. Tilapäistä korkokattoa sovelletaan sekä lain voimassaoloaikana tehtäviin luottosopimuksiin sekä jo aiemmin tehtyihin jatkuvaa luottoa koskeviin sopimuksiin siltä osin kuin kyse on lain soveltamisaikana tehtävistä luoton nostoista. Nostetulle luotolle perittävä korko määräytyy lain voimassaolon päättymisen jälkeen luottosopimuksen mukaan, ja se voisi siten olla korkeampi kuin kymmenen prosenttia.

Käytännössä uudistus voi vaikuttaa siten, että osalla kuluttajista on mahdollisuus saada luottoa tilapäisesti normaalia alemmalla korolla, ja on siten paremmat mahdollisuudet suoriutua velan takaisinmaksusta. Toisaalta uudistus voi vaikuttaa myös siten, ettei osa kuluttajista saa tilapäisesti rahaluottoa lainkaan. Lisäksi kuluttajien kannalta suoramarkkinointikiellon arvioidaan vähentävän harkitsematonta luotonottoa ja näin vähentävän maksuongelmiin ajautumista.
 

[chatbot]