Oikeusministeriön työryhmä ehdottaa keinoja keventämään rikos- ja riita-asioiden oikeudenkäyntimenettelyä yleisissä tuomioistuimissa. Antti Häkkäsen mukaansa sujuvien oikeudenkäyntien turvaamiseksi tuomioistuinten prosessisäädöksiä tulee silloin tällöin arvioida uudenlaisiksi. Hänen mukaansa keventämisen avulla turvataan tuomioistuinten työskentelyn tehokkuus siten, että tuomioistuimissa voidaan toimia sujuvasti. Näin ollen tullaan mahdollistamaan keskittyminen itse asiaan. Häkkäsen mukaan videoyhteyden lisäyksellä on vaikutusta tuomioistuinten työhön sekä se vähentää muun muassa osapuolten matkustamista oikeudenkäyntiin. Tämä taas vähentää Häkkäsen mukaan oikeudenkäynnin kustannuksia. Tämän seurauksena osapuolen ei siis tarvitse pitkiä matkoja matkustaa päästäkseen tuomioistuimeen asioitaan hoitamaan.
Yhden tuomarin kokoonpanossa voidaan käsitellä sellaiset rikokset, joista voidaan enintään tuomita 2:den vuoden vankeusrangaistus. Tämä on nykyisessä lainsäädännössä edellytyksenä yhden tuomarin kokoonpanoon. Tähän työryhmä esittää korotusta enintään 2:sta vuodesta 4:ään vuoteen. Rikosasia voitaisiin työryhmän mietinnön mukaan käsitellä yhden tuomarin kokoonpanossa myös silloin, kun teosta voidaan tuomita enemmän kuin 4 vuotta, mutta enintään 6 vuotta vankeutta. Oikeusministeriön työryhmän toimeksianto miettiä kevennyksiä oikeudenkäyntimenettelyyn ei koskenut lautamieskokoonpanoa.
Oikeusministeriön työryhmä pohti laajempaa videoyhteyden käyttöönottoa. Videoyhteys helpottaisi työryhmän perusteella vaikeasti tavoiteltavien henkilöiden haastamista. Näin syyttäjä voi esitutkinnan jälkeen suorittaa haasteen tiedoksiantamisen. Tämä siten, että poliisin hallussa voidaan pitää enintään kuusi tuntia pääepäilty siten, että syyttäjä voi haasteen antaa video välityksellä epäillylle tiedoksi esitutkinnan päätyttyä. Näin epäilty on vielä poliisin hallussa. Päästyään vapaaksi voi olla vaikea tavoittaa epäiltyä syytteen tiedoksiantamiseen.
Oikeusministeriön työryhmän mukaan syytetyn velvollisuutta olla henkilökohtaisesti läsnä pääkäsittelyllä tulisi keventää. Näin ollen voidaan sallia se, että vastaaja ei ole kuullut pääkäsittelyä henkilökohtaisesti, mutta vastaajan tuomitseminen vankeusrangaistukseen voidaan silti tuomita hänelle. Tällöin riittävää olisi se, että vastaajaa edustaisi pääkäsittelyssä asiamies. Mikäli asiassa kuitenkin tuomioistuin pitää vastaajan läsnäoloa tarpeellisena, tulee vastaajan saapua henkilökohtaisesti paikalle. Vangitun vastaajan läsnäolovelvollisuutta pääkäsittelyyn tulisi myös lieventää. Henkilökohtaisesti ei tarvitsisi olla vangitun vastaajan koko pääkäsittelyä paikalla, jos tuomioistuimen mukaan se ei ole tarpeen asian laadun vuoksi.
Rikosasian vastaajan oikeutta olla videoyhteyden avulla suullisessa käsittelyssä tulee laajentaa työryhmän mukaan. Tällä tavalla videoyhteyden avulla voi muun muassa syyttäjällä, riita-asiain asianosaisella ja asianosaisen oikeudenkäyntiavustajalla olla mahdollisuus olla osana oikeudenkäyntiä muualta käsin.
Oikeusministeriön työryhmän mietintö oli lausuntokierroksella. Oikeusministeriön työryhmän mietintöä pidettiin pääasiallisesti kannattavana ja oikean suuntaisena.
- Kirjaudu tai rekisteröidy kommentoidaksesi