Minilex - Lakipuhelin

Etäoikeudenkäynnit ovat tulleet jäädäkseen

Koronavirusepidemiasta johtuvat poikkeusolot ovat pakottaneet tuomioistuimet ja asiamiehet opettelemaan asioiden käsittelemistä etäyhteyksien avulla. Etäistuntojen säädöspohja oli valmiina jo ennen kuin koronaviruksesta oli tietoakaan. Etäoikeudenkäyntiä ei ole tarkoitettu vain poikkeusoloihin, vaan täysimittainen etäoikeudenkäynti riita- ja rikosasioissa tuli mahdolliseksi vuoden 2019 alusta voimaan tulleiden säännösten nojalla (OK 12:8 ja ROL 8:13). Tarvittiin kuitenkin koronavirusepidemia, jotta tämä mahdollisuus otettiin laajalti käyttöön. Ennen vuotta 2019 osallistuminen oikeudenkäyntiin etänä ei ollut mahdollista, vaan istuntoon piti mennä paikan päälle. Vain todistajia saatettiin kuulla etäyhteyksien avulla.

Poikkeusolot muuttivat pysyvästi tuomioistuinten työtapoja ja etäoikeudenkäynnit ovat jääneet pysyväksi vaihtoehdoksi perinteisen istuntokäsittelyn rinnalle. Oikein käytettynä, etäoikeudenkäynti on monesti parempi vaihtoehto kuin perinteinen istuntokäsittely. Etäistuntojen avulla voidaan ensinnäkin säästää matkustamiseen kuluva aika ja toisekseen käsittelyn laadun kannalta tärkeämpää on se, että etäoikeudenkäynnissä jokaisella asianosaisella on käytössä ”kotikenttäetu”. 

Etäoikeudenkäynnissä matkustamiseen ja tuomioistuimen aulassa odottelemiseen ei tarvitse käyttää aikaa ja energiaa, vaan kaikki saavat aloittaa käsittelyn virkeinä omasta kodista tai toimistolta käsin. Myös asiamiehen työskentelyergonomia toimistolla on huomattavasti parempi kuin istuntosalissa. Kuitenkin ehkä tärkein etäoikeudenkäynnin etu on se, että kun asiamies osallistuu käsittelyyn toimistolta käsin, hänellä on käytettävissään toimiston resurssit. Mikäli tarve vaatii, toimistolta käsittelyyn osallistuva asiamies voi esimerkiksi pyytää selvitysapua sihteeriltään tai toimiston avustavilta lakimiehiltä.

Etäoikeudenkäynnin huono puoli on se, etäyhteyden seuraaminen kuormittaa aina jossakin määrin enemmän kuin perinteinen salityöskentely. Ääniyhteydessä voi olla viivettä tai se voi kaikua tai pätkiä. Kuva voi nykiä tai pikselöityä. Näiden virheiden korjaaminen aiheuttaa aivoille ylimääräistä kuormitusta. Laadukkaan etäyhteyden kolme peruspilaria ovatkin siis: ääni, kuva ja internet-yhteys.

[chatbot]