Minilex - Lakipuhelin

CDON:in verkkokaupan ehdoissa puutteita

Kuluttaja-asiamies kiinnitti huomiota CDON Alandia Ab:n (myöhemmin CDON) verkkokaupan ehtoihin. Ehtojen tarkennukset koskivat tuotteiden saatavuutta, sopimuksen syntymistä, hintavirhettä, erikoistarjouksia, reklamoinnin määräaikoja ja peruuttamisoikeutta. CDON huomioi kuluttaja-asiamiehen vaatimukset ja korjasi verkkokaupan sopimusehtoja.

CDON joutui muun muassa poistamaan osto- ja toimitusehdoista kohdan, jonka mukaan se ei ole korvausvelvollinen, jos verkkosivulla on virheellisiä hintoja. Kuluttaja-asiamies muistutti, että verkkokaupassa hintatiedot ja muut verkkosivuilla esitetyt tiedot ovat lähtökohtaisesti sitovia. Poikkeuksen tekee se, jos hintavirhe on niin selkeä, että kuluttajan olisi pitänyt ymmärtää sen virheellisyys.

Yrityksen aiempien osto- ja toimitusehtojen mukaan CDON varasi oikeuden peruuttaa erikoistarjoukset koska tahansa ja tarjoukset olivat voimassa vain, kunnes tuotteet oli myyty loppuun. Kuluttaja-asiamiehen mukaan erikoistarjouksia koskee korostunut huolellisuusvelvollisuus. Tämä tarkoittaa sitä, että erikoistarjoustuotteiden on oltava kuluttajien saatavissa koko tarjouksen kestoajan. CDON luopui myös tämän ehdon käyttämisestä

Kuluttaja-asiamiehenä toimii Kilpailu- ja kuluttajaviraston (KKV:n) kuluttaja-asioiden vastuualueen ylijohtaja. Kuluttaja-asiamiehen keskeisenä tehtävänä on valvoa kuluttajansuojalain ja useiden muidenkin kuluttajan suojaksi säädettyjen lakien noudattamista. Kuluttaja-asiamies pyrkii ensisijaisesti saamaan lainvastaisesti toimivan yrityksen lopettamaan menettelynsä tai muuttamaan sitä vapaaehtoisesti. Jos yritys ei suostu muuttamaan menettelyään, kuluttaja-asiamies voi joko itse tai yhdessä markkinaoikeuden kanssa määrätä uhkasakolla tehostetun kiellon yritykselle.

 

Lähteet: kkv.fi

[chatbot]