Minilex - Lakipuhelin

Hallinnon asiakkaan oikeus neuvontaan

» Lakipuhelin neuvoo kokemuksella - Soita 0600 12 450 »

Asiakkaalla on oikeus saada neuvontaa viranomaiselta asiassaan. Viranomaisella on siis velvollisuus toimivaltansa rajoissa antaa asiakkailleen tarpeen mukaan hallintoasian hoitamiseen liittyvää neuvontaa sekä vastata asiointia koskeviin kysymyksiin ja tiedusteluihin. Neuvonta käsittää muun muassa oikeaan viranomaiseen opastamisen, neuvomisen asian vireille panossa ja mitä asiakirjoja tarvitaan, jotta asia saataisiin oikealla tavalla eteenpäin. Asiakkaalla on myös oikeus saada viranomaiselta vastauksia kysymyksiinsä ja tiedusteluihin esimerkiksi asian etenemisestä. Asiakkaan oikeus neuvontaan ei kuitenkaan kata viranomaisen velvollisuutta täyttää asiakirjoja asiakkaan puolesta tai neuvoa asiakasta yksityiskohtaisesti asiakirjan laatimisessa. Asiakkaan oikeus maksuttomaan neuvontaan perustuu lakiin. Jos asia ei kuulu viranomaisen toimivaltaan, sen on pyrittävä opastamaan asiakas toimivaltaiseen viranomaiseen.


- Lakipuhelin neuvoo joka päivä klo 6 - 24 -



 

Selaa lakitietoa

 

» Edullisempaa lakipalvelua - jätä yhteydenottopyyntö »