Pyydä tarjous lakipalvelusta
Jätä sitomaton tarjouspyyntö lakimiehen palkkaamiseksi
Lakimiehet käsittelevät tietojasi luottamuksellisesti, eikä niitä tallenneta
Minilex.fi-palveluun.
Lakimiehet käsittelevät tietojasi luottamuksellisesti, eikä niitä tallenneta
Minilex.fi-palveluun.
756 vastausta
Auton myyjällä on kuluttajansuojalain mukaisesti ensisijainen vastuu autossa ilmenneestä virheestä. Myyjän virhevastuulle ei ole säädetty takarajaa, vaan se määräytyy tavaran oletettavissa olevan kestoiän perusteella. Kuluttajansuojalain säännökset soveltuvat pääasiassa molempiin, sekä uuden että käytetyn, auton kauppaan. Myyjä vastaa virheestä, joka on ollut autossa luovutushetkellä, vaikka se ilmenisi myöhemminkin. Virheen oletetaan olleen olemassa jo luovutushetkellä, jos se ilmenee kuuden kuukauden kuluessa luovutuksesta.
Esimerkiksi autossa ilmenevä tekninen vika tai puute on tavanomainen virhe autokaupassa. Uuden auton ollessa kyseessä, kuluttajalla on oikeus odottaa auton olevan virheetön. Autossa on tällöin virhe, jos auto ei vastaa kyseisen tyyppiseltä autolta yleisesti odotettavaa laatua. Sen sijaan, käytetyn auton kaupassa kuluttaja ei voi olettaa, että auto olisi uudenveroinen, mutta auto ei silti saa olla huonommassa kunnossa kuin kuluttajalla on aihetta edellyttää ottaen huomioon auton ikä, ajetut kilometrit, kauppahinta sekä myyjän antamat tiedot autosta. Käytetyn auton kaupassa virheen arvioinnissa tulee huomioida kuluttajan omat havainnot auton kunnosta. Ostaja ei näin ollen voi vedota virheeseen, josta hänen voidaan olettaa tienneen kauppaa tehtäessä. Myyjän tulee kuitenkin oma-aloitteisesti kertoa ostajalle kauppaan vaikuttavista olennaisista seikoista, joita ostajan ei voi olettaa huomaavan itse.
Siinä tapauksessa, että autolle on myönnetty takuu, myyjän on virhevastuusta vapautuakseen saatettava todennäköiseksi, että autossa oleva virhe johtuu tapaturmasta, tai muusta ostajan puolella olevasta virheestä, esimerkiksi auton vääränlaisesta käsittelystä. Mikäli takuuta ei ole, tai se on päättynyt, ostajan on osoitettava, että autossa on virhe. Tähän voi riittää se, että ostaja vetoaa siihen, ettei auto toimi. Myyjän tulee silloin osoittaa, ettei autossa tosiasiassa ole virhettä.
Ostajan tulee kohtuullisessa ajassa ilmoittaa myyjälle havaitsemastaan virheestä. Kohtuullinen aika on vähintään kaksi kuukautta alkaen siitä, kun ostaja havaitsi virheen. Asia on hyvä pyrkiä selvittämään myyjän kanssa neuvottelemalla, mutta mikäli se ei onnistu, on ostajan mahdollista kääntyä kuluttajaneuvonnan puoleen, ja viimeisenä keinona viedä asia kuluttajariitalautakunnan ratkaistavaksi.
Ostajalla on oikeus vaatia virheen korjaamista, tai vaihtoehtoisesti uutta virheetöntä autoa virheellisen tilalle. Autokaupassa virheen korjaaminen on kuitenkin ensisijainen vaihtoehto. Tällainen oikaisu on suoritettava kohtuullisessa ajassa ja siten, ettei ostajalle aiheudu siitä kustannuksia tai olennaista haittaa. Mikäli virheen korjaaminen tai virheettömän auton toimittaminen virheellisen tilalle ei onnistu, on ostajalla oikeus vaatia virhettä vastaavaa hinnanalennusta, tai purkaa kauppa. Kaupan purku ei kuitenkaan tule kysymykseen, jos virhe on vähäinen. Ostajalla on lisäksi oikeus korvaukseen vahingosta, jonka hän kärsii tavaran virheen vuoksi.