Minilex - Lakipuhelin

Sähköinen ulosottorekisteri

» Lakipuhelin neuvoo - Soita 0600 12 450 »

Viranomaistoiminnan on perustuttava lakiin. Tämä koskee myös ulosoton toimintaa sekä ulosoton sähköistä tietojärjestelmää. Ulosottokaaressa säädetään ulosoton tietojärjestelmästä sekä sähköisestä rekisteristä. Ulosottorekisteri on osa ulosoton tietojärjestelmää.

 

Mikä on sähköinen ulosottorekisteri?

Ulosoton tietojärjestelmä on ulosottoviranomaisille kuuluvien tehtävien hoitamista varten perustettu tietojärjestelmä. Järjestelmä on tarkoitettu ulosottoviranomaisten valtakunnalliseen käyttöön. Tietojärjestelmää ylläpidetään automaattisen tietojenkäsittelyn avulla. Tietojärjestelmän ylläpitämisestä ja kehittämisestä huolehtii valtakunnanvoudinvirasto.

Ulosoton tietojärjestelmään kuuluu siis myös ulosottorekisteri. Rekisteriä ylläpidetään ja käytetään ulosottoviranomaisille kuuluvien tehtävien suorittamista varten. Rekisteri koostuu valtakunnallisesta hakemisto-osasta ja muista paikallisesti ylläpidetyistä rekisterin osista. Paikalliset ulosottomiehet vastaavat siitä, että rekisterissä oleva tieto on virheetöntä sekä siitä, että rekisteröityjä tietoja käytetään tarkoin lain mukaan. Toisin sanoen ulosottomiehet ovat vastuussa tiedon oikeellisuudesta.

Lähtökohtaisesti ulosottorekisteriä varten kerättyjen ja siihen talletettujen henkilötietojen käsittelyyn sovelletaan henkilötietolakia, ellei muualla toisin säädetä. Henkilö, jonka tietoja on tallennettu ulosottorekisteriin, saa pääsääntöisesti tarkistaa omat tietonsa. Tästä tosin voidaan poiketa, jos se hankaloittaa ulosoton täytäntöönpanotoimia.

Tiedot rekisterissä eivät ole pysyviä. Laissa säädetään tarkemmin, kuinka kauan tietyntyyppisiä tietoja saadaan pitää ulosottorekisterissä. 

 

Kenellä on oikeus saada tietoja ulosottorekisteristä?
 

Jokaisella on oikeus saada paikalliselta ulosottoviranomaiselta nimeämäänsä henkilöä koskeva todistus ulosottorekisteristä, jos henkilö on ulosottoasiassa vastaajana. Muut rekisterin tiedot ovat salassa pidettäviä. Tiedot voidaan luovuttaa myös sähköisen käyttöyhteyden avulla.

 

Mitä varten sähköistä tietojärjestelmää ja rekisteriä tarvitaan?

Tietojärjestelmän ja ulosottorekisterin tarkoitus on edistää ulosottoasioiden tarkoituksenmukaista ja velalliskohtaista käsittelyä sekä sähköistä asiointia. Järjestelmä ja rekisteri edistävät myös ulosoton hallintoa, eli johto-, ohjaus-, tarkastus- ja valvontatehtävien sekä tilastoinnin suorittamista.

» Suomen suurin lakipalvelu auttaa - Soita 0600 12 450 »


Vinkit

- Omat teidot voi pääsääntöisesti tarkistaa rekisteristä.

- Tiedot ulosottorekisterissä eivät ole pysyviä, vaan ne kuuluu poistaa tietyn ajan kuluessa.

- Lakipuhelin neuvoo aamusta iltaan joka päivä -


Pyydä tarjous lakipalvelusta

 

Jätä sitomaton tarjouspyyntö lakimiehen palkkaamiseksi




Lakimiehet käsittelevät tietojasi luottamuksellisesti, eikä niitä tallenneta
Minilex.fi-palveluun.


 


Selvitämme maksutta, tarvitseeko sinun maksaa lakikulujasi

Tiesitkö, että monissa asioissa lakikulusi ovat katettavissa kotivakuutuksen oikeusturvavakuutuksesta tai julkisesta oikeusavusta. Usein lakikulut voidaan myös vaatia vastapuolen maksettavaksi.

Lähettämällä yllä olevan tarjouspyynnön tai soittamalla asiakaspalveluun 0400 4111 43 saat:

  • maksuttoman selvityksen lakikuluistasi
  • maksuttoman alkukartoituksen asiaasi
  • halutessasi asiaasi erikoistuneen juristin maan kattavasta, laajasta juristiverkostosta.

Jos tarvitset vain lakineuvontaa, niin soitathan lakipuhelimeen 0600 12 450. Asiakaspalvelu ei anna lakineuvoja.

Aiheeseen liittyvät artikkelit


 

Selaa lakitietoa

 

[chatbot]