Minilex - Lakipuhelin

Ostajan velvollisuus reklamoida virheestä asuntokaupassa

» Lakipuhelin neuvoo - Soita 0600 12 450 »

Jotta ostaja saa vedota asunnossa olevaan virheeseen, hänen tulee reklamoida eli ilmoittaa virheestä myyjälle kohtuullisessa ajassa siitä, kun virhe on havaittu tai se olisi pitänyt havaita tai kun sen merkitys on selvinnyt. Yleisenä sääntönä pidetään siis kohtuullista aikarajaa. Reklamaatiolle on myös asetettu selkeämpiä aikarajoja, jotka vaihtelevat riippuen siitä, onko kyseessä uusi vai käytetty asunto. Uuden asunnon kaupassa virheilmoitukset tulee tehdä pääsääntöisesti vuositarkastuksen yhteydessä. Käytetyn asunnon kaupassa virheilmoitus tulee puolestaan tehdä lähtökohtaisesti kahden vuoden kuluessa asunnon hallinnan luovutuksen jälkeen. Asiasta löytyy tarkempaa tietoa artikkeleista Virheilmoitus käytetyn asunnon kaupassa ja Virheilmoitus uuden asunnon kaupassa.

Mikäli ostaja ei ilmoita virheestä säädettyjen määräaikojen puitteissa, hän menettää oikeutensa vedota virheeseen. Määräaikoihin on kuitenkin olemassa poikkeuksia, mm. silloin, kun myyjä on menetellyt törkeän huolimattomasti tai virheen vuoksi asunto aiheuttaa vaaraa terveydelle.

Oikeutta reklamaation ei myöskään ole, mikäli ostaja on havainnut virheen tarkastuksen yhteydessä; ostajalla on velvollisuus tarkastaa asunto, ja mikäli asunnon virhe on luokkaa, jonka voisi havaita pintapuolisen tarkastuksen yhteydessä, olettamus on, että ostaja on ollut virheestä tietoinen ja täten ei omaa oikeutta vedota virheeseen.

 

Yhteenveto

  • Jotta ostajalla on oikeus vedota asunnon virheestä, hänen täytyy reklamoida siitä myyjälle kohtuullisessa ajassa.
  • Reklamaation aikaraja saattaa vaihdella sen mukaan, onko kyseessä uusi vai käytetty asunto.
  • Uudessa asunnossa virheilmoituksen voi tehdä vuositarkastuksen yhteydessä.
  • Käytetyssä asunnossa aikaa reklamaatiolle on n. 2 vuotta asunnon hallinnan luovuttamisesta.
  • Ostajan oikeus virheeseen vetoamiseen ei päde, mikäli aikaraja on ylitetty. Toinen poikkeava tilanne on, jos virhe on havaittu ostajalle velvoitetussa tarkastuksessa, tai jos voidaan olettaa, että virhe on havaittu.
  • Lisää tietoa löydät artikkeleista Virheilmoitus käytetyn asunnon kaupassa sekä Virheilmoitus uuden asunnon kaupassa.

 

Summary in English

  • If the buyer wishes to complain about an apartment's defect, they have to file a reclamation in reasonable time.
  • The time limit for a reclamation is dependable on the subject of the sale; new and used apartments have different time limits.
  • In new apartments the complaint is often done during the annual inspection.
  • In used apartments, the buyer has 2 years from the surrendarance of the apartment to make the complaint.
  • The right to appeal is void if the buyer has taken too much time. Other situation that makes the complaint void is when the buyer has known about the defect; buyer has an obligation to inspect the apartment before sale, and defects detected during that or defects that can be assumed to have found during the inspection, do not offer the right to appeal.
  • More information about the subject can be found in articles "Virheilmoitus käytetyn asunnon kaupassa" and "Virheilmoitus uuden asunnon kaupassa".

 

Kysymyksiä ja vastauksia

1. Kenelle virheilmoitus tehdään?

Virheilmoitus toimitetaan suoraan myyjälle. Uusissa asunnoissa virheilmoituksen voi kuitenkin tehdä vuositarkastuksen aikana.

 

Aiheesta muualla

- Lakipuhelin neuvoo aamusta iltaan joka päivä -


Pyydä tarjous lakipalvelusta

 

Jätä sitomaton tarjouspyyntö lakimiehen palkkaamiseksi




Lakimiehet käsittelevät tietojasi luottamuksellisesti, eikä niitä tallenneta
Minilex.fi-palveluun.


 


Selvitämme maksutta, tarvitseeko sinun maksaa lakikulujasi

Tiesitkö, että monissa asioissa lakikulusi ovat katettavissa kotivakuutuksen oikeusturvavakuutuksesta tai julkisesta oikeusavusta. Usein lakikulut voidaan myös vaatia vastapuolen maksettavaksi.

Lähettämällä yllä olevan tarjouspyynnön tai soittamalla asiakaspalveluun 0400 4111 43 saat:

  • maksuttoman selvityksen lakikuluistasi
  • maksuttoman alkukartoituksen asiaasi
  • halutessasi asiaasi erikoistuneen juristin maan kattavasta, laajasta juristiverkostosta.

Jos tarvitset vain lakineuvontaa, niin soitathan lakipuhelimeen 0600 12 450. Asiakaspalvelu ei anna lakineuvoja.

Aiheeseen liittyvät artikkelit


 

Selaa lakitietoa

 

[chatbot]