Minilex - Lakipuhelin

Myyjän vastuu elektroniikan kaupassa

» Lakipuhelin neuvoo - Soita 0600 12 450 »

Jos kuluttaja ostaa elektroniikkaa elinkeinonharjoittajalta, sovelletaan kuluttajansuojalakia. Sen sijaan, jos esimerkiksi yksityishenkilö ostaa tuotteen toiselta yksityishenkilöltä, kuluttajansuojaa koskeva lainsäädäntö ei ole voimassa, ja osapuolten velvollisuudet määräytyvät kauppalain perusteella. Vaikka nämä kaksi lakia ovat joiltain osin samansisältöisiä, kuluttajansuojalaki asettaa myyjälle suuremman vastuun, ja sen säännöksistä ei yleensä saa poiketa ostajan vahingoksi.

Elektroniikan kaupassa on erityispiirteitä, jotka vaikuttavat myyjän vastuuseen. Yksi näistä on tuotteen käyttöikä, joka on merkityksellinen erityisesti kuluttajakaupassa. Kuluttajansuojalain mukaan tavaran tulee kestoltaan ja muilta ominaisuuksiltaan vastata sitä, mitä kuluttajalla yleensä on perusteltua olettaa. On tyypillistä, että esimerkiksi puhelimet tai tietokoneet saattavat ilmetä viallisiksi lyhyen ajan kuluessa ostosta. Kuinka kauan tuotteiden tulisi kestää, on määritelty kuluttajariitalautakunnan ratkaisuissa. Lautakunnan mukaan kodin elektroniikan tulisi kestää useita vuosia, yleensä noin neljä vuotta riippuen tuotteen hinnasta.

Toinen elektroniikan kaupassa, erityisesti kuluttajakaupassa, huomioitava asia on takuu. Vaikka osapuolet saattavat olettaa myyjän vastuun päättyvän takuun päätyttyä, tämä ei pidä paikkaansa, sillä takuu ei rajoita kuluttajansuojalain mukaista virhevastuuta. Myyjän antama takuu on ylimääräinen sitoumus lakisääteisen virhevastuun lisäksi. Esimerkiksi jos 1000 euron televisiolle on annettu kahden vuoden takuu ja televisio hajoaa kahden ja puolen vuoden kuluttua ostohetkestä, on todennäköistä, että televisiossa katsotaan olevan virhe takuun umpeutumisesta huolimatta.

Yksityishenkilöiden välisessä kaupassa osapuolet voivat sopia kaupan ehdoista vapaammin kuin kuluttajakaupassa. Erityisesti käytetyn elektroniikan kaupassa tavarat myydään usein käyttäen "sellaisena kuin se on" -ehtoa. Tämäkään ehto ei kuitenkaan poista myyjän vastuuta kokonaan. Vaikka tavara olisi myyty sellaisena kuin se on, siinä on silti virhe, jos myyjä on antanut virheellisiä tietoja tai laiminlyönyt olennaisten tietojen antamisen. Tavarassa on virhe myös silloin, kun se on olennaisesti huonommassa kunnossa kuin ostaja on perustellusti voinut olettaa.

Elektroniikan kaupassa on myös tyypillistä, että sama virhe saattaa toistua korjauksesta huolimatta, ja lisäksi virheen syy saattaa olla epäselvä. Tämä voi johtaa erimielisyyksiin. Jos asiaa ei saada sovinnollisesti ratkaistua, on suositeltavaa ottaa yhteyttä lakimieheen, erityisesti arvokkaiden tavaroiden tapauksessa.

- Lakipuhelin neuvoo aamusta iltaan joka päivä -


Pyydä tarjous lakipalvelusta

 

Jätä sitomaton tarjouspyyntö lakimiehen palkkaamiseksi




Lakimiehet käsittelevät tietojasi luottamuksellisesti, eikä niitä tallenneta
Minilex.fi-palveluun.


 


Selvitämme maksutta, tarvitseeko sinun maksaa lakikulujasi

Tiesitkö, että monissa asioissa lakikulusi ovat katettavissa kotivakuutuksen oikeusturvavakuutuksesta tai julkisesta oikeusavusta. Usein lakikulut voidaan myös vaatia vastapuolen maksettavaksi.

Lähettämällä yllä olevan tarjouspyynnön tai soittamalla asiakaspalveluun 0400 4111 43 saat:

  • maksuttoman selvityksen lakikuluistasi
  • maksuttoman alkukartoituksen asiaasi
  • halutessasi asiaasi erikoistuneen juristin maan kattavasta, laajasta juristiverkostosta.

Jos tarvitset vain lakineuvontaa, niin soitathan lakipuhelimeen 0600 12 450. Asiakaspalvelu ei anna lakineuvoja.


 

Selaa lakitietoa

 

[chatbot]