Minilex - Lakipuhelin

Kaupan peruuttaminen etämyynnissä

» Lakipuhelin neuvoo - Soita 0600 12 450 »

Etämyynti tapahtuu ilman osapuolten yhtäaikaista läsnäoloa, esimerkiksi puhelimessa tai internetissä. Tämän takia kuluttaja on erityisen suojan tarpeessa. Kuluttajalla on lähtökohtaisesti oikeus purkaa etämyyntisopimuksella tehty kauppa 14 päivän kuluessa ilman erityistä syytä. Peruuttamisajan alkamisajankohta lasketaan kaupan kohteena olevan kulutushyödykkeen mukaan. Kulutushyödykkeitä ovat tavarat, palvelukset ja muut kuluttajalle tarjottavat hyödykkeet ja etuudet. Kulutushyödykkeitä ovat myös digitaaliset palvelut, joiden toimittaminen tapahtuu lataamalla tai suoratoistona. Peruuttamisoikeus koskee myös alennetulla hinnalla myytyjä hyödykkeitä.

Tilatun tavaran noutamatta jättäminen postista ei riitä ilmoitukseksi kaupan peruuttamisesta, vaan kuluttajan on ilmoitettava halustaan peruuttaa kauppa elinkeinonharjoittajalle peruuttamislomakkeella tai jollain muulla yksiselitteisellä tavalla. Usein kaupan peruuttaminen onnistuu esimerkiksi elinkeinonharjoittajan verkkosivuston kautta. Kuluttaja vastaa tavaran välittömistä palauttamiskustannuksista eli postikuluista lähtökohtaisesti itse. Kuluttajalla on velvollisuus pitää tilaamansa tavara muuttumattomana, jos hän päättää peruuttaa kaupan ja palauttaa tavaran elinkeinonharjoittajalle. Tehdyt suoritukset on palautettava puolin ja toisin viivytyksettä. Etämyyntisopimukseen saattaa liittyä jokin luotto-, vakuutus- tai muu sopimus. Tällainen liitännäissopimus peruuntuu automaattisesti, jos kuluttaja peruuttaa etämyyntisopimuksen.

Oikeus alkaa seuraavana päivänä siitä, kun kuluttaja on saanut vahvistuksen tilauksen keskeisistä sopimusehdoista taikka tavaran kaupassa siitä, kun hän on vastaanottanut tavaran tai viimeisen tavaraerän, jos tavara vastaanotetaan myöhemmin kuin tilausvahvistus. Säännöllisesti toimitettavien tavaroiden ollessa kyseessä, peruuttamisilmoitus on tehtävä 14 päivän kuluessa ensimmäisen tavaraerän vastaanottamisesta. Kuluttajan peruuttamisaika voi olla 14 päivää pidempi, jos elinkeinonharjoittaja on laiminlyönyt velvollisuutensa informoida kuluttajaa peruuttamisoikeuden ehdoista. Kuluttajan peruuttamisoikeutta voidaan rajoittaa esimerkiksi silloin, jos tuotetta ei ole mahdollista myydä edelleen ilman merkittävää tappiota. Peruuttamisoikeuden puuttumisesta on aina ilmoitettava kuluttajalle. 

Tässä lakioppaassa käsitellään etämyyntisopimuksen peruuttamista yleisesti. Oppaassa käydään läpi kuluttajan peruuttamisoikeuteen liittyvät olennaiset käsitteet, peruuttamisajan laskeminen, peruuttamisilmoituksen tekeminen, elinkeinonharjoittajan tiedonantovelvollisuudet, peruuttamisoikeuden rajoitukset, peruuttamisajan pidentyminen, suoritusten palauttaminen sekä liitännäissopimusten automaattinen päättyminen. Kaupan peruuttamista etämyynnissä koskevia periaatteita sovelletaan lähtökohtaisesti myös kotimyyntiin. Tässä oppaassa keskitytään kuitenkin etämyyntiin, joten ainoastaan kotimyyntiä koskevia erityissääntöjä ei käydä erikseen läpi. Lakioppaan lopusta löydät myös peruuttamislomakemallin.

 

Mitä tarkoitetaan etämyynnillä?

Etämyynnissä kuluttaja ja elinkeinonharjoittaja tekevät etämyyntisopimuksen etämyyntiä varten luodun myynti- tai palveluntarjontajärjestelmän avulla. Sopimus tehdään ilman molempien osapuolten yhtäaikaista läsnäoloa, yhtä tai useampaa etäviestintä käyttäen.  Etäviestimet, kuten puhelin, posti, televisio, tietoverkko tai muu väline mahdollistavat sopimuksen tekemisen etänä. Tyypillisiä etämyynnin muotoja ovat verkkokauppa, puhelinmyynti ja postimyynti. Puhelinmyynnissä myyjän on lähetettävä erikseen kuluttajalle kirjallinen tarjous, joka kuluttajan on hyväksyttävä jotta sopimus tulee voimaan.

Kyse on etämyynnistä myös silloin, jos verkkokaupasta ostettu tuote noudetaan saman ketjun myymälästä. Olennaisinta on siis toimitustavan sijaan se, että itse sopimus on tehty etänä. Etämyyntinä ei kuitenkaan pidetä esimerkiksi elintarvikkeiden verkkokauppaa, ellei kyse ole säännöllisistä tai määrätyin väliajoin toistuvista toimituksista kuluttajan kotiin tai työpaikalle. Viikoittainen ruokaostosten tilaaminen kotiin lähikaupasta ei ole säännöllistä toimittamista eikä siten varsinaista etämyyntiä. Elintarviketilauksilla ei lähtökohtaisesti ole esimerkiksi 14 päivän peruutusoikeutta. Kuluttajalla on kuitenkin oikeus palauttaa ruokakaupasta tilaamiaan muita käyttötavaroita.

 

Peruuttamisajan laskeminen

14 päivän peruuttamisaika lasketaan eri tavalla riippuen siitä, onko kyseessä palvelu- vai kauppasopimus. Toisin sanoen peruuttamisajan laskeminen riippuu kulutushyödykkeen lajista. Palvelusopimusten ja sähköisesti toimitettavien digitaalista sisältöä koskevien sopimusten, kuten erilaisten suoratoistopalvelujen kohdalla peruuttamisajan lasketaan alkavan sopimuksentekohetkestä. Kauppasopimuksella myytyjen tavaroiden suhteen peruuttamisaika alkaa kulua vasta tavaran tai viimeisen tavaraerän vastaanottamisesta. Jos kyse on tavaroiden säännöllisestä toimittamisesta, peruuttamisajan lasketaan kuitenkin alkavan jo ensimmäisen tavaraerän vastaanottamisesta. 

Jos peruuttamisajan viimeiseksi päiväksi osuu lauantai tai pyhäpäivä, kuluttaja voi tehdä peruuttamisilmoituksen vielä sen jälkeisenä ensimmäisenä arkipäivänä. Ilmoituksen saapumisajankohta voi olla joskus epäselvä. Tällöin postitse lähetetyn peruuttamisilmoituksen katsotaan saapuneen elinkeinonharjoittajalle seitsemäntenä päivänä sen lähettämisestä. Sähköisesti lähetetty ilmoitus katsotaan saapuneeksi elinkeinonharjoittajalle sinä päivänä, kun se on lähetetty.

 

Peruuttamisilmoituksen tekeminen

Kuluttajan on ilmoitettava etämyyntisopimuksen peruuttamisesta elinkeinonharjoittajalle peruuttamislomakkeella (ks. lomakepohja oppaan lopussa) tai muulla yksiselitteisellä tavalla. Ilmoituksen tekeminen onnistuu käytännössä myös vapaamuotoisella ilmoituksella, josta käy ilmi kuluttajan tahto peruuttaa sopimus. Ilmoitus voi olla jopa suullinen, esimerkiksi puhelimen välityksellä annettu. On kuitenkin kuluttajan edun mukaista ilmoittaa peruuttamisesta niin, että siitä jää kuluttajalle jokin todiste. Kuluttajan on tarvittaessa pystyttävä näyttämään toteen, että on ilmoittanut elinkeinonharjoittajalle kaupan peruuttamisesta. Perusteluja peruuttamiselle ei tarvita. Pelkkää tavaran palauttamista elinkeinonharjoittajalle ei pidetä peruuttamisilmoituksena eikä tilatun tavaran noutamatta jättäminen postista korvaa peruuttamisilmoituksen tekemistä.

Kaupan peruuttamisesta ilmoittaminen on usein mahdollista myös elinkeinonharjoittajan verkkosivuston kautta. Jos kuluttaja tekee peruuttamisilmoituksen verkossa, elinkeinonharjoittajan on viipymättä ilmoitettava kuluttajalle sähköisen ilmoituksen saapumisesta pysyvällä tavalla. Elinkeinonharjoittajan antaman saapumisilmoituksen on oltava muodoltaan kirjallinen tai sähköinen, jotta kuluttajan on mahdollista tallentaa ja toisintaa sen sisältämät tiedot muuttumattomina. Saapumisilmoitus voidaan lähettää esimerkiksi kuluttajan sähköpostiosoitteeseen. 

 

Peruuttamisoikeuteen liittyvät elinkeinonharjoittajan tiedonantovelvollisuudet

Elinkeinonharjoittajalla on useita kuluttajan peruuttamisoikeuteen liittyviä tiedonantovelvollisuuksia. Elinkeinonharjoittajan on ilmoitettava kuluttajalle peruuttamisoikeutta koskevat ehdot, määräajat ja menettelyt, mikäli kuluttajalla on sopimuksen mukaan peruuttamisoikeus. Etämyynnissä peruuttamislomake ja –ohje voidaan antaa etäviestintä käyttäen, kuitenkin selkeällä ja ymmärrettävällä tavalla. Esimerkiksi verkkokaupat lähettävät peruuttamislomakkeen usein kuluttajan sähköpostiosoitteeseen jo tilausvahvistuksen yhteydessä. Peruuttamislomakkeen ja -ohjeen on täytettävä tietyt muoto- ja sisältövaatimukset (ks. oikeusministeriön ohje https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2014/20140110 ). Tiedonantovelvollisuuden laiminlyönti johtaa kuluttajan peruuttamisoikeuden pidentymiseen. 

Elinkeinonharjoittajan on ilmoitettava kuluttajalle, jos kuluttaja on itse vastuussa tavaroiden palauttamiskustannuksista. Elinkeinonharjoittaja vastaa näistä kustannuksista ainoastaan poikkeuksellisesti. Etämyynnissä kuluttajalle on annettava tieto myös palauttamiskustannusten mahdollisesta suuruudesta, jos tavaroita ei voida palauttaa tavanomaisesti postitse. Elinkeinonharjoittajan on aina ilmoitettava kuluttajalle myös peruuttamisoikeuden puuttumisesta tai sen mahdollisesta menettämisestä.

 

Peruuttamisoikeuden rajoitukset

14 päivän peruuttamisoikeus ei koske kaikkia kulutushyödykkeitä. Peruuttamisoikeuden rajoitukset on lueteltu tyhjentävästi kuluttajansuojalaissa. Kuluttajan peruuttamisoikeutta ei voida rajoittaa esimerkiksi sillä perusteella, että kyseessä on niin sanottu ale-tuote.

Kuluttajalla ei ole peruuttamisoikeutta seuraavien kulutushyödykkeiden kohdalla, ellei toisin ole sovittu:

  • palvelut, jotka on suoritettu kokonaan tai digitaaliset sisällöt, joiden toimittaminen sähköisesti on aloitettu kuluttajan pyynnöstä tai suostumuksella ennen peruuttamisajan päättymistä
    • esim. suoratoistopalvelut
  • kulutushyödykkeet, joiden hintaan rahoitusmarkkinoiden vaihtelu vaikuttaa merkittävästi 
    • esim. arvometallien myynti
  • tavarat, jotka valmistetaan tai muunnellaan kuluttajan vaatimusten mukaisesti tai vastaamaan selvästi kuluttajan henkilökohtaisia tarpeita
    • esim. mittatilaustyönä valmistetut verhot tai sormus, johon on tehty kaiverrus 
  • tavarat, jotka ovat nopeasti pilaantuvia, vanhentuvia tai luonteeltaan sellaisia, että toimittamisen jälkeen ne ovat erottamattomasti sekoittuneet muiden tavaroiden kanssa 
    • esim. nopeasti pilaantuvat elintarvikkeet, kuluttajan säiliöön toimitettu lämmitysöljy tai puutarhaan levitetty multa
  • sinetöitynä toimitetut tavarat, joita ei voida avattuina palauttaa terveydellisistä tai hygieniasyistä 
    • esim. piilolinssit, lääkkeet tai kosteusvoiteet
  • alkoholijuomat, joiden hinnasta on sovittu sopimuksentekohetkellä ja jotka voidaan toimittaa aikaisintaan 30 päivän kuluttua ja joiden arvo riippuu markkinoiden vaihtelusta
    • ei käytännön merkitystä Suomessa 
  • kiireelliset korjaus- tai huoltotyöt paikassa, jonne elinkeinonharjoittaja saapuu kuluttajan pyynnöstä
    • esim. vuotavan putken korjaaminen kuluttajan kotona
  • sinetöitynä toimitetut ääni- tai kuvatallenteet tai tietokoneohjelmat, jotka kuluttaja on avannut 
    • esim. pakkauksistaan avatut cd- tai dvd-levyt 
  • yksittäisen sanoma- tai aikakauslehden toimittaminen
    • kuluttajalla on peruuttamisoikeus kuitenkin kesto- tai määräaikaistilauksiin
  • julkisessa huutokaupassa tehdyt sopimukset 
    • kuluttajalla on peruuttamisoikeus kuitenkin pelkästään internetissä toimivien huutokauppojen suhteen
  • muuhun kuin asumistarkoitukseen liittyvät majoituspalvelut, tavaroiden kuljetukset, autonvuokrauspalvelut, ravintolapalvelut tai vapaa-ajanpalvelut, joissa edellytetään suoritusta määrättynä ajankohtana tai määrätyn ajan kuluessa
    • vapaa-ajanpalveluina pidetään esimerkiksi huvi-, kulttuuri- ja urheilutapahtumia, harrastuskursseja sekä välinevuokrausta harrastustoimintaan

Elinkeinonharjoittajan on aina ilmoitettava peruuttamisoikeuden puuttumisesta kuluttajalle. Peruuttamisoikeuden rajoitukset perustuvat pitkälti kysymykseen siitä, voidaanko tavaraa enää lainkaan tai ainakaan ilman huomattavaa tappiota myydä edelleen. On selvää, että esimerkiksi mittatilaustyönä valmistettujen tavaroiden jälleenmyyntiarvo on vähäinen. Rajoitus ei koske kuitenkaan tavaroita, joiden ominaisuuksien osalta kuluttajalla on vain hieman valinnanvaraa. Tällainen tavara on esimerkiksi sohva, jonka värin ja pintamateriaalin kuluttaja saa valita itse. Kuluttajan tekemien valintojen ei katsota vaikuttavan tällaisten standarditavaroiden jälleenmyyntiarvoon.

 

Peruuttamisajan pidentyminen

Etämyyntisopimuksen peruuttamisaika voi pidentyä 14 päivästä 12 kuukauteen, jos elinkeinonharjoittaja laiminlyö velvollisuutensa ilmoittaa kuluttajalle peruuttamisoikeuden käyttämistä koskevista ehdoista, määräajoista ja menettelyistä. 12 kuukautta lasketaan 14 päivän peruuttamisajan päättymisestä lähtien. Jos elinkeinonharjoittaja korjaa laiminlyöntinsä tänä aikana ja informoi kuluttajaa tarvittavista peruuttamisoikeuteen liittyvistä tiedoista, peruuttamisaika päättyy 14 päivän kuluttua siitä päivästä, jona kuluttaja sai kyseiset tiedot. 

 

Tavaran palauttaminen 

Jos kuluttaja peruuttaa etämyyntisopimuksella tehdyn kaupan, hänen on viivytyksettä palautettava vastaanottamansa tavara, esimerkiksi verkkokaupasta tilattu tuote. Poikkeuksellisesti elinkeinonharjoittaja voi olla myös sitoutunut noutamaan tavaran itse. Kuluttajan on tehtävä palautus viimeistään 14 päivän kuluttua siitä, kun hän on tehnyt peruuttamisilmoituksen elinkeinonharjoittajalle. Elinkeinonharjoittajalla on oikeus olla antamatta kuluttajan tekemää suoritusta takaisin, kunnes kuluttaja on palauttanut tavaran tai ainakin osoittanut lähettäneensä sen takaisin elinkeinonharjoittajalle. Tuotetta palautettaessa kuluttajan kannattaa pyytää postista kuitti tehdystä palautuksesta, jolloin palautuksen tekeminen on tarvittaessa helppo todistaa elinkeinonharjoittajalle. Kuluttaja ei menetä peruuttamisoikeuttaan, vaikka tavaran palauttaminen kestäisikin yli 14 päivää peruuttamisilmoituksen tekemisestä. Palautuksen tekeminen ajoissa on kuitenkin kuluttajan edun mukaista, koska elinkeinonharjoittaja ei ole ennen sitä velvollinen palauttamaan suoritettuja maksuja kuluttajalle.

Kuluttaja on lähtökohtaisesti itse vastuussa tavaran palauttamisesta aiheutuvista välittömistä kuluista, toisin sanoen postikuluista. Elinkeinonharjoittaja vastaa kustannuksista vain, jos on erikseen sitoutunut vastaamaan niistä tai on laiminlyönyt velvollisuutensa ilmoittaa kuluttajalle siitä, että kuluttaja on itse vastuussa näistä kuluista. Kuluttajan ilmainen palautusoikeus ei siis ole mikään pääsääntö, vaikka useat elinkeinonharjoittajat sen asiakkailleen tarjoavatkin. Kuluttajan kannattaa aina tutustua huolella verkkokaupan tai muun etämyyntiä harjoittavan yrityksen palautuskäytäntöihin. 

Pelkkä tavaran palauttaminen tai sen noutamatta jättäminen postista ei riitä kaupan peruuttamiseksi. Kuluttajan on aina ilmoitettava elinkeinonharjoittajalle halustaan peruuttaa etämyyntisopimus peruuttamisilmoituksella tai muulla yksiselitteisellä keinolla 14 päivän sisällä tilauksen tekemisestä. Kuluttajan vastuulla on tarvittaessa näyttää, että ilmoitus on tehty.

 

Suoritusten palauttaminen

Saatuaan kuluttajan peruuttamisilmoituksen, elinkeinonharjoittajalla on 14 päivää aikaa palauttaa kuluttajalta saamansa suoritukset. Käytännössä tämä tarkoittaa esimerkiksi verkkokaupassa tehdyn tilauksen kauppahinnan ja mahdollisten toimituskulujen palauttamista kuluttajan pankkitilille tai hyvittämistä luottokortille riippuen siitä, mitä maksutapaa kuluttaja on alun perin käyttänyt. Ainoastaan kuluttajan nimenomaisella suostumuksella suoritus voidaan palauttaa alkuperäisestä poikkeavalla tavalla, kuten lahjakortilla. Suoritusten palauttamisesta ei saa aiheutua kuluttajalle kustannuksia. 

Elinkeinonharjoittajalla on oikeus olla maksamatta kuluttajalle edellä mainittuja suorituksia, kunnes hän on saanut tavaran takaisin. Elinkeinonharjoittaja ei ole velvollinen palauttamaan kuluttajalle sellaisia ylimääräisiä suorituksia, jotka ovat syntyneet kuluttajan valittua toimitustavaksi jonkin edullisimmasta vakiotoimitustavasta poikkeavan tavan, esimerkiksi pikatoimituksen kuluttajan kotiovelle. 

Kuluttaja on oikeutettu saamaan suorittamansa maksun kokonaan takaisin ainoastaan silloin, jos hän on pitänyt vastaanottamansa tavaran olennaisesti muuttumattomana ja vähentymättömänä. Kuluttajalla on siis huolenpitovelvollisuus vastaanotetusta tavarasta. Kuluttaja saa huoletta tutustua tavaraan samalla tavalla kuin myymälässä. Kuluttaja voi avata tai purkaa pakkauksen sekä tarkistaa tavaran ominaisuudet ja toimivuuden. Esimerkiksi verkkokaupasta tilattua vaatetta saa kokeilla ilman, että kuluttaja menettäisi peruuttamisoikeutensa. Mikäli kuluttaja haluaa peruuttaa kaupan ja saada tekemänsä suorituksen kokonaisuudessaan takaisin, hän ei saa ottaa vastaanottamaansa tavaraa käyttöön tavalla, joka aiheuttaa tavarassa arvon alenemista. Elinkeinonharjoittaja ei ole velvollinen palauttamaan suoritusta, jos tavarasta on kuluttajan käyttämisen myötä tullut myyntikelvoton. Joidenkin tavaroiden arvo voi laskea olennaisesti jo lyhyen käyttämisen myötä. Tällaisia tavaroita ovat esimerkiksi vaatteet. Kuluttaja ei kuitenkaan ole vastuussa arvon alenemisesta siinä tapauksessa, että elinkeinonharjoittaja on laiminlyönyt velvollisuutensa ilmoittaa kuluttajalle peruuttamisoikeuden käyttämistä koskevista ehdoista, määräajoista ja menettelyistä.

 

Liitännäissopimusten automaattinen peruuntuminen

Etämyyntisopimukseen saattaa liittyä jokin luotto-, vakuutus- tai muu sopimus (esim. asennussopimus). Kuluttajan peruuttaessa sopimuksen, myös tällainen liitännäissopimus peruuntuu automaattisesti eikä kuluttajalle aiheudu siitä seuraamuksia. Käytännössä tämä tarkoittaa esimerkiksi tilannetta, jossa kuluttajalle on myönnetty luotto hyödykkeen hankinnan yhteydessä ja se peruuntuu automaattisesti etämyyntisopimuksen peruuttamisen myötä. Pelkkä luottokortin käyttäminen peruutetun ostoksen maksamiseen ei kuitenkaan peruuta koko luottosopimusta, jos luottosopimus on tehty muuta kuin kyseistä etämyyntisopimusta varten. Luoton- tai vakuutuksenantajalla on velvollisuus palauttaa kuluttajalta saamansa suoritukset viivytyksettä, viimeistään 30 päivän kuluttua sopimuksen peruuntumista koskevan tiedon saamisesta. 

 

Yhteenveto

 

  • Etämyynnissä kuluttaja ja elinkeinonharjoittaja tekevät etämyyntisopimuksen etämyyntiä varten luodun myynti- tai palveluntarjontajärjestelmän avulla.
  • Sopimus tehdään ilman molempien osapuolten yhtäaikaista läsnäoloa, yhtä tai useampaa etäviestintä käyttäen.
  • Tyypillisiä etämyynnin muotoja ovat verkkokauppa, puhelinmyynti ja postimyynti. 
  • Kuluttajalla on oikeus peruuttaa koti- tai etämyyntisopimus ilmoittamalla siitä peruuttamislomakkeella tai muulla yksiselitteisellä tavalla elinkeinonharjoittajalle viimeistään 14 päivän kuluttua sopimuksen tekemisestä.
  • Etämyyntisopimuksen peruuttamisaika voi pidentyä 14 päivästä 12 kuukauteen, jos elinkeinonharjoittaja laiminlyö velvollisuutensa ilmoittaa kuluttajalle peruuttamisoikeuden käyttämistä koskevista ehdoista, määräajoista ja menettelyistä.
  • Jos kuluttaja peruuttaa koti- tai etämyyntisopimuksen, hänen on palautettava vastaanottamansa tavara viivytyksettä ja viimeistään 14 päivän kuluttua peruuttamisilmoituksen tekemisestä, jollei elinkeinonharjoittaja ole sitoutunut noutamaan tavaraa itse. 

 

Summary in English

 

  • In distance selling, the consumer and seller make a contract using a sales or service system created for distance selling. 
  • The contract is concluded without the presense of both parties, using one or more remote communication communication systems. 
  • Typical forms of distance sales are online stores, telephone sales and mailorders.
  • The consumer has the right to cancel a home or distance sales contract by notifying the seller with a cancellation form or another clear way no later than 14 days after the conclusion of the contract. 
  • The cancellation period of the distance sales contract can be extended from 14 days to 12 months if the seller neglects the obligation to inform the consumer of the conditions, deadlines and procedures for exercising the right of cancellation.
  • If the consumer cancels the home or distance sales contract he must return the goods without delay, no later than 14 days after making the cancellation notice, unless the trader has committed to pick up the goods himself.

 

Kysymyksiä ja vastauksia

 

1. Joudunko maksamaan itse postikulut, jos palautan verkkokauppaostoksen?

Riippuu siitä, onko elinkeinonharjoittaja (verkkokauppa) sitoutunut erikseen korvaamaan tavaran palauttamisesta aiheutuvat postikulut vai ei. Vaikka jotkin verkkokaupat tarjoavat ilmaisen palautusoikeuden asiakkailleen, lähtökohtaisesti kuluttaja vastaa näistä kuluista itse. Kuluttajan on sen takia syytä tutustua verkkokaupan palautuskäytäntöihin huolellisesti.

2. Koskeeko 14 päivän peruuttamisoikeus myös alennettuja tuotteita?

Kyllä. Peruuttamisoikeuden rajoitukset on lueteltu tyhjentävästi kuluttajansuojalaissa ja tässä oppaassa. Elinkeinonharjoittaja ei voi rajoittaa kuluttajan peruuttamisoikeutta muilla perusteilla – ei myöskään siksi, että tuote on myyty alennetulla hinnalla.

3. Palautin verkkokaupasta ostamani tuotteen, jonka olin maksanut verkkopankin kautta. Verkkokauppa kuitenkin palautti tekemäni suorituksen antamalla minulle lahjakortin. Onko tämä oikein?

Ei. Elinkeinonharjoittajan (verkkokauppa) tulee palauttaa kuluttajan suorittamat maksut samalla maksutavalla, jota kuluttaja on käyttänyt alkuperäisessä liiketoimessa. Verkkokaupan olisi siis pitänyt palauttaa maksu kuluttajan pankkitilille. Lahjakorttia voidaan käyttää maksukeinona ainoastaan silloin, jos kuluttaja on antanut siihen nimenomaisen suostumuksen. Toisaalta vaihtoehtoisen maksutavan käyttö voi olla välttämätöntä esimerkiksi tilanteessa, jossa elinkeinonharjoittajalla ei ole kuluttajan tilinumeroa tiedossa. Tällöinkin palautus tulisi ensisijaisesti tehdä muuna rahasuorituksena, kuten maksu- tai postiosoituksena. Suoritusten palauttamisesta ei saa aiheutua kuluttajalle kustannuksia.

4. Avasin verkkokaupasta tilaamani takin pakkauksestaan ja sovitin sitä päälleni. Takki oli liian iso, joten haluaisin peruuttaa kaupan ja palauttaa takin. Onko se vielä mahdollista?

Kyllä. Kuluttajalla on oikeus käsitellä tavaraa niin kuin on tarpeen sen luonteen, ominaisuuksien ja toimivuuden toteamiseksi. Käytännössä kuluttaja saa siis purkaa pakkauksen, tarkistaa tavaran ja jopa kokeilla sitä. Verkkokaupasta tilatun vaatteen kokeileminen ei siis vaikuta kuluttajan peruuttamisoikeuteen etämyynnissä. Kuluttajalla on kuitenkin huolenpitovelvollisuus vastaanottamastaan tavarasta eikä hänen tule käyttää tavaraa tavalla, joka aiheuttaa arvon alenemista. Kuluttaja on itse vastuussa mahdollisesta tavaran arvon alenemisesta

5. Voiko puhelimessa tehty sopimus tulla voimaan pelkän puhelinkeskustelun perusteella?

Ei, jotta sopimus voi tulla voimaan sitä varten on laadittava kirjallinen vahvistus. Kirjallinen vahvistus tulee toimittaa kuluttahalle pysyvässä muodossa, esimerkiksi sähköpostitse. Poikkeuksena tilanteet, joissa kuluttaja on itse yhteydessä elinkeinoharjoittajaan. 

 

Aiheesta muualla

 

 

 

Liite 1: Peruuttamislomake

Täyttäkää ja palauttakaa tämä lomake vain, jos haluatte peruuttaa sopimuksen

 

Vastaanottajan (elinkeinonharjoittaja) nimi:

Vastaanottajan osoite: 

Vastaanottajan sähköposti: 

 

Ilmoitan / Ilmoitamme, että haluan / haluamme peruuttaa tekemäni / tekemämme sopimuksen, joka koskee seuraavien tavaroiden toimittamista / seuraavan palvelun suorittamista: 

 

 

Tilauspäivä / Vastaanottopäivä: 

Kuluttajan nimi / Kuluttajien nimet: 

Kuluttajan osoite / Kuluttajien osoitteet: 

 

Kuluttajan allekirjoitus / Kuluttajien allekirjoitukset ja päiväys:

 

 

Tarpeeton yliviivataan

- Lakipuhelin neuvoo aamusta iltaan joka päivä -


Pyydä tarjous lakipalvelusta

 

Jätä sitomaton tarjouspyyntö lakimiehen palkkaamiseksi




Lakimiehet käsittelevät tietojasi luottamuksellisesti, eikä niitä tallenneta
Minilex.fi-palveluun.


 


Selvitämme maksutta, tarvitseeko sinun maksaa lakikulujasi

Tiesitkö, että monissa asioissa lakikulusi ovat katettavissa kotivakuutuksen oikeusturvavakuutuksesta tai julkisesta oikeusavusta. Usein lakikulut voidaan myös vaatia vastapuolen maksettavaksi.

Lähettämällä yllä olevan tarjouspyynnön tai soittamalla asiakaspalveluun 0400 4111 43 saat:

  • maksuttoman selvityksen lakikuluistasi
  • maksuttoman alkukartoituksen asiaasi
  • halutessasi asiaasi erikoistuneen juristin maan kattavasta, laajasta juristiverkostosta.

Jos tarvitset vain lakineuvontaa, niin soitathan lakipuhelimeen 0600 12 450. Asiakaspalvelu ei anna lakineuvoja.

Aiheeseen liittyvät artikkelit


 

Selaa lakitietoa

 

[chatbot]