Minilex - Lakipuhelin

Kännykän käyttö ajon aikana edellyttää hands free -laitetta

» Lakipuhelin neuvoo - Soita 0600 12 450 »

Nykyisen lainsäädännön mukaan moottorikäyttöisen ajoneuvon ajon aikana ei ole sallittua käyttää radio- tai televisiovastaanotinta, muuta äänen- tai kuvantoistolaitetta taikka viestintälaitetta niin, että kyseisen laitteen käyttäminen voi olla haitallista ajoneuvon hallintalaitteiden käytölle tai muutoin kuljettajan liikenteeseen keskittymiselle.

Matkapuhelimen käytön suhteen sääntönä on pidetty, ettei moottorikäyttöisen ajoneuvon kuljettajan ole sallittua käyttää matkapuhelinta ajon aikana sillä tavalla, että puhelin on kädessä. Mikäli moottorikäyttöisen ajoneuvon kuljettajan tarvitsee toisin sanoen käyttää ajon aikana matkapuhelinta, on käyttö tehtävä hands free –laitteen välityksellä, jolloin kuljettajan kädet jäävät vapaiksi. Moottorikäyttöisenä ajoneuvona voidaan pitää yleisesti ottaen konevoimalla toimivaa ajoneuvoa, eli ainakin autoa, mopoa, moottoripyörää, moottorikäyttöistä kolmipyörää, kevyttä ja raskasta nelipyörää, traktoria, moottorityökonetta ja maastoajoneuvoa.

Matkapuhelimen käytön osalta voidaan toisaalta huomioida myös tieliikennelaissa säännelty ajatus tienkäyttäjän yleisistä velvollisuuksista. Pääsääntöisesti tienkäyttäjän on noudatettava liikennesääntöjen lisäksi olosuhteiden muutoinkin edellyttämää huolellisuutta ja varovaisuutta, jotta vaara ja vahinko voidaan välttää. Tienkäyttäjänä on ollut tapana pitää jokaista henkilöä, joka on joko tiellä, tiellä olevassa ajoneuvossa tai raitiovaunussa.

Matkapuhelimen käyttötapa ajon aikana

Kuten edellä mainittiin, on matkapuhelinta sallittua käyttää ajon aikana, mutta puhelimen käyttöä on rajoitettu niin, ettei se voi tapahtua ilman hands free –laitetta, jolloin kuljettajan kummatkin kädet ovat tarvittaessa käytettävissä ajoneuvon ohjaamiseen. 2020 vuonna tulleessa tieliikennelaki muutoksessa, puhelinta saa pidellä ja käyttää kädessä moottoriajoneuvoa ajaessa, kun ajoneuvo on pysäköitynä esim. liikennevaloihin.

Aihetta koskevissa lain esitöissä matkapuhelimen käytön on katsottu voivan vaikuttaa ajoneuvon ajoon monella eri tavalla, minkä vuoksi on voitu pitää perusteltuna rajoittaa puhelimen käyttötapoja.  Matkapuhelimen käsin näppäilyn kieltämisellä voidaan katsoa pyrittävän minimoimaan niitä riskejä, joita aiheutuisi esimerkiksi siitä, että kuljettajan katse herpaantuu tiestä ja liikenneympäristöstä. Matkapuhelimen käytön on katsottu voivan vaikuttaa myös kuljettajan kykyyn ennakoida liikenneympäristössä tapahtuvia muutoksia ja reagoida niihin tilanteen mahdollisesti vaatimalla nopeudella. Matkapuhelimen ajon aikana pitelyn on katsottu voivan vaikeuttaa lisäksi ajoneuvon ohjaamista ja tarvittavien ohjausliikkeiden ajoittamista. Yleisesti ottaen liikenteessä tapahtuvan matkapuhelimen käytön on katsottu lisäävän onnettomuusriskiä.

Viestintälaitteiden käytön kannalta on huomioitu, että käytön on joissain tilanteissa, esimerkiksi työtehtävien onnistumisen vuoksi, oltava mahdollista. Kyseisenlaisina tehtävinä on lain esitöissä pidetty palo- ja sairausautojen kuljettamista, niiden vaatiessa yhteydenpitoa hätäkeskukseen ja toisiin yksiköihin. Samankaltaisia yhteydenottotarpeita voi olla myös poliisilla, puolustusvoimilla, rajavartiolaitoksella, tullilaitoksella tai vartiointiliikkeillä. Myös ammattiliikenteen kuljettajien, kuten taksien kuljettajien, voi olla välttämätöntä käyttää ajon aikana viestintävälineitä. Matkapuhelimen käyttö voi ajankohtaistua myös niin ajo-ohjeiden kuin muiden tietojen vastaanottamistilanteissa. Muiden radio- ja viestintälaitteiden käytön sääntely ei kiellä käsien käyttämistä ajon aikana tapahtuvassa käytössä, kuten on matkapuhelimen käyttörajoitusten suhteen. Asian kannalta on huomioitu se, ettei kaikkien kyseessä olevien laitteiden suhteen ole olemassa mahdollisuuksia kädet vapaiksi jättäville laitteille. Muiden radio- ja viestintälaitteiden suhteen sääntely onkin jätetty avoimemmaksi niin, että arvioitavaksi tulee ottaa, onko laitteiden käyttö ajoneuvon hallintalaitteiden käytölle tai kuljettajan liikenteeseen keskittymiselle muutoin haitallista. On hyvä huomioida, että viestintävälineiden välttämättömästä käytöstä huolimatta matkapuhelimia koskevien rajoitusten on katsottu kattavan kaikki moottorikäyttöiset ajoneuvot ja kuljettajaryhmät yksityisautoilijoista aina ammattiliikenteen ja hälytysajoneuvojen kuljettajiin. Ajoneuvoon voidaan yhteydenpito- ja käyttötarpeiden mukaisesti ottaa käyttöön kuljettajan oman valinnan pohjalta kiinteästi asennettu puhelinlaitteisto tai nappikuuloke. Alueellisesti matkapuhelimen käyttötapaa ajon aikana koskevien rajoitusten on katsottu kattavan niin taajaman kuin sen ulkopuoliset alueet.

Ajon aikana tapahtuvan matkapuhelimen käytön kannalta voidaan pitää merkittävänä, ettei käyttöä kielletä täysin, vaan rajoitukset asetetaan sille, miten käyttö on sallittua tehdä, jotta voidaan ylläpitää turvallista liikenneympäristöä. Matkapuhelimen ajon aikana tapahtuvaan käyttöön liittyvien epäselvien ja tapauskohtaista arviointia vaativien tilanteiden osalta on suositeltavaa olla yhteydessä asiantuntevaan lakimieheen.

Mitä ”ajon aika” kattaa?

Matkapuhelimen käyttöä koskevan sääntelyn sanamuodon kannalta voidaan huomioida, että vaatimus hands free –laitteesta koskee nimenomaan ”ajon aikana” tapahtuvaa matkapuhelimen käyttöä. Asiaa on tulkittu niin, että ajon aika pitää sisällään sekä ajoneuvon liikkeessä olemisen että sen, kun ajoneuvo on pysäytettynä liikennevaloihin tai muun liikenteen taikka liikenne-esteen vuoksi. Perusajatuksena on, että ajon aika kattaa tilanteet, joissa kuljettajan tulee kyetä lähtemään liikkeelle nopeastikin, hetkellä minä hyvänsä. Lain esitöissä on katsottu, että ajon aikaan ei tulisi lukea tilanteita, joissa ajoneuvo on pysäytettynä paikkaan, joka on tarkoitettu pysäyttämiselle tai, kun liikenne on muutoin täysin pysähtynyt. Esimerkkinä muusta täydestä pysähtymisestä on mainittu liikenneonnettomuus. Sääntelyn taustaideana on paikoin  pidetty, etteivät mitkään sääntelyn tarkoittamat laitteet saisi olla häiriöksi ajoneuvon hallintalaitteiden käytölle tai kuljettajan keskittymiselle nimenomaan sen ajankohdan kestäessä, joka voidaan määritellä ajon ajaksi.

Mikäli ajoneuvon kuljettaja ei omista hands free –laitetta, voi ainoa mahdollisuus matkapuhelimen käytölle liikenteessä olla niin, että ajoneuvo pysäköidään turvalliselle pysäköintipaikalle, jossa pysäköimisestä ei ole muille häiriötä, eikä auto ole lainkaan liikkeessä. On huomionarvoista, ettei matkapuhelimella soittaminen ole ilman hands free –laitetta sallittua ajon aikana edes pikaisesti, hetkellisen pysähdyksen aikana.

Sääntelyn tarkoitus

Matkapuhelimen käyttöä ajon aikana sääntelevän lainsäädännön valmistelun yhteydessä on katsottu olevan tarkoituksenmukaista, että tienkäyttäjiä yleisesti koskevat käyttäytymissäännöt säädetään lain tasolla. Lain valmistelussa on pidetty olennaisena huomioida viestintälaitteiden lisääntynyt ajoneuvoissa käyttö, mikä on osaltaan johtanut riskitilanteiden lisääntymiseen. Matkapuhelinten käytön yleinen yleistyminen on aiheuttanut aiheen ajankohtaistumisen myös liikenneturvallisuuskysymysten kannalta. Lain valmistelun yhteydessä on pidetty tärkeänä myös, että kuljettaja tiedostaa matkapuhelimen käyttöön liittyvät riskit ja kykenee käyttäytymään liikenteessä vastuullisesti ja turvallisesti. Suomen lisäksi myös muut valtiot ovat rajoittaneet matkapuhelimen käytön sallittavuutta ajon aikana ja esittäneet vaatimuksia hands free –laitteiden käytöstä. Lain valmisteluvaiheessa on huomioitu matkapuhelinten käyttöön myös muutoin liittyvät ongelmat, kuten keskustelusta aiheutuva häiriö ajolle, mutta siitä huolimatta täydellistä matkapuhelinten kieltämistä ajon aikana ei ole tehty.

Mitä seuraamuksia voi aiheutua hands free  –laitteen käyttöä koskevan vaatimuksen noudattamatta jättämisestä?

Laissa on määritelty nimenomaisia seuraamuksia matkapuhelinten käyttöä ajon aikana koskevan kiellon rikkomisesta ja muiden vaatimusten noudattamatta jättämisestä. Henkilön voidaan katsoa näin menetellessään syyllistyvän liikennerikkomukseen, josta on kyseisen tilanteen osalta katsottu olevan mahdollista määrätä ainoana rangaistuksena rikesakko. Sakottamisen on katsottu olevan mahdollista silloin, kun henkilö tahallaan tai huolimattomuudesta rikkoo tieliikennelaissa määriteltyä viestintälaitteen käyttöä ajan aikana koskevaa säännöstä, joka kattaa siis vaatimuksen käyttää matkapuhelinta ajon aikana pelkästään hands free –laitteen kautta. Mahdollisuuden puuttua matkapuhelimen käyttöön liikenteessä on katsottu kuuluvan poliisille.

» Suomen suurin lakipalvelu auttaa - Soita 0600 12 450 »


Vinkit

- Mikäli matkapuhelimen käyttö ajon aikana on välttämätöntä, on kuljettajan huolehdittava vaadittavista hands free –laitteistoista ja ajon turvallisesta sujumisesta.

- Myös yleisempi ajatus tienkäyttäjän velvollisuudesta olosuhteiden kulloinkin edellyttämään huolellisuuteen ja varovaisuuteen tulee huomioida.

Varoitukset

- Ajon aikaan sijoittuvaa matkapuhelimen käsin käytön kieltoa rikkova kuljettaja vaarantaa muiden ja oman turvallisuutensa, minkä lisäksi rikkomukseen syyllistynyttä kuljettajaa voidaan sakottaa.

 

- Lakipuhelin neuvoo aamusta iltaan joka päivä -


Pyydä tarjous lakipalvelusta

 

Jätä sitomaton tarjouspyyntö lakimiehen palkkaamiseksi




Lakimiehet käsittelevät tietojasi luottamuksellisesti, eikä niitä tallenneta
Minilex.fi-palveluun.


 


Selvitämme maksutta, tarvitseeko sinun maksaa lakikulujasi

Tiesitkö, että monissa asioissa lakikulusi ovat katettavissa kotivakuutuksen oikeusturvavakuutuksesta tai julkisesta oikeusavusta. Usein lakikulut voidaan myös vaatia vastapuolen maksettavaksi.

Lähettämällä yllä olevan tarjouspyynnön tai soittamalla asiakaspalveluun 0400 4111 43 saat:

  • maksuttoman selvityksen lakikuluistasi
  • maksuttoman alkukartoituksen asiaasi
  • halutessasi asiaasi erikoistuneen juristin maan kattavasta, laajasta juristiverkostosta.

Jos tarvitset vain lakineuvontaa, niin soitathan lakipuhelimeen 0600 12 450. Asiakaspalvelu ei anna lakineuvoja.

Aiheeseen liittyvät artikkelit


 

Selaa lakitietoa

 

[chatbot]