Minilex - Lakipuhelin

Asuntokaupan myyjän vastuu toimimattomista kodinkoneista

» Lakipuhelin neuvoo - Soita 0600 12 450 »

Asuntokaupan virheet voivat liittyä toimimattomiin kodinkoneisiin sekä teknisiin laitteisiin. Lain mukaan myyjän on kerrottava ostajalle kaikista tietämistään virheistä ennen kauppaa ja käytetyn asunnon kaupassa ostajan on siedettävä vähäisten virheiden olemassaolo. Ostaja voi kuitenkin vedota virheeseen, mikäli myyjä ei ole maininnut ostajalle virheestä, jonka on tiennyt tai joka hänen olisi tullut tietää. Jos kumpikaan kaupan osapuoli ei ole ollut virheestä tietoinen, voi ostaja vedota ainoastaan merkittävään virheeseen.

Toimimattomat kodinkoneet ja laitteet voivat tulla myyjän korvattavaksi myös silloin, kun koneet eivät todellisuudessa toimi, vaikka myyjä on ostajalle niin ilmoittanut. Lisäksi myyjä voi joutua korvausvastuuseen rikkinäisistä kodinkoneista, jos ostaja näyttää toteen, etteivät ne toimineet ennen kauppaa ja myyjän on täytynyt olla tästä tietoinen.

On myös mahdollista, että asuntokaupassa virheitä on useampia. Yksittäin tarkasteltuna virheet voivat olla vähäisiä eivätkä välttämättä ylitä merkittävyyskynnystä, joka oikeuttaa ostajan niihin vetoamaan. Arviointi tulee kuitenkin suorittaa kokonaisarviointina, jolloin virheiden merkittävyyteen vaikuttaa se, olisiko tieto kaikista virheistä vaikuttanut ostajan osto- tai hintatarjouspäätökseen. Tällaisessa tilanteessa ostajalla voi olla mahdollisuus esittää myyjälle hinnanalennusvaatimus. Hinnanalennus on tyypillisin seuraus asuntokaupan virheestä.

On muistettava, että asunnon ostajalla on  tarkastusvelvollisuus kaupan kohteesta. Ostajan tulee tutkia asunto tarpeellisella tarkkuudella mahdollisten korjausta vaativien vikojen varalta. Myyjä ei ole korvausvelvollinen sellaisista vioista, jotka ostajan on tullut ennakkotarkastuksessa havaita tai joista ostaja on ennen kaupantekoa tiennyt.

Yhteenveto

  • Asuntokaupassa virhe voi liittyä rikkinäiseen kodinkoneeseen tai tekniseen laitteeseen. 
  • Myyjän täytyy kertoa tietämistään virheistä ennen kaupan tekoa. Käytetyn asunnon kaupassa ostajan kuitenkin pitää sietää vähäiset virheet, mutta ostaja voi vedota silti virheeseen, jos myyjä ei ole kertonut virheestä, josta hän tiesi tai hänen olisi pitänyt tietää. Jos kumpikaan osapuoli ei ole tiennyt virheestä, virheen tulee olla merkittävä, sillä muuten ostaja ei voi vedota siihen.
  • Kodinkoneet tai laitteet, mitkä eivät toimi, voivat tulla myyjän korvattavaksi, jos ne eivät toimi vaikka myyjä on niin ilmoittanut. Korvaamisvelvollisuus voi tulla kyseeseen myös silloin, kun kodinkoneet eivät toimineet ennen kauppaa, ja myyjän on täytynyt tietää siitä.
  • Myös useat vähäiset virheet voivat kokonaisarvion perusteella aiheuttaa korvausvelvollisuuden.
  • Myyjä ei vastaa virheistä, jotka olisi tullut havaita asunnon ennakkotarkastuksessa tai joista ostaja tiesi ennen kauppaa. 
  • Hinnanalennus on yleisin seuraus asuntokaupan virheestä.

Summary in English

  • In a housing transaction, the error may be related to a broken home appliance or technical device.
  • The seller must tell you about any mistakes he knows before making a trade. However, in the sale of an used apartment, the buyer must tolerate minor mistakes, but the buyer can still plead the mistake if the seller has not told about the mistake he knew or should have known about. If neither party has been aware of the error, the error must be significant, otherwise the buyer cannot invoke it.
  • Household appliances or devices that do not work may be replaced by the seller if they do not work even if the seller has indicated so. The obligation to compensate may also apply when household appliances did not work before the sale, and the seller must have known about it.
  • A number of minor errors may also give rise to liability on the basis of an overall assessment.
  • The seller is not responsible for any errors that should have been detected during the pre-inspection of the apartment or that the buyer knew about before the sale.
  • The price reduction is the most common result of an error in the housing trade.

Kysymyksiä ja vastauksia

1. Milloin asunnon kaupassa voi olla laitteeseen tai kodinkoneeseen liittyvä virhe?

Asuntokaupassa voi olla laitteeseen tai kodinkoneeseen liittyvä virhe silloin, kun myyjä ei ole kertonut niiden toimimattomuudesta, vaikka hän tiesi siitä tai hänen olisi pitänyt tietää siitä. Virhe laitteeseen tai kodinkoneeseen liittyen voi olla kyseessä myös silloin, kun laite tai kodinkone ei todellisuudessa toimi, vaikka myyjä on niin ilmoittanut.  Jos ostaja pystyy näyttämään toteen, että laite tai kodinkone ei toiminut ennen kaupantekoa, ja myyjän on täytynyt olla tästä tietoinen, myyjä voi joutua korvausvastuuseen tällaisestä virheellisyydestä. Jos kodinkoneisiin tai laitteisiin liittyviä vähäisiä virheitä on useita asunnonkaupassa, on mahdollista, että virhevastuu syntyy kokonaisarvioinnin perusteella, jos ne olisivat voineet vaikuttaa ostajan osto- tai hintatarjouspäätökseen. 

2. Milloin ostaja ei voi vedota laitteeseen tai kodinkoneeseen liittyvään virheeseen asuntokaupassa?

Jos tällainen virhe katsotaan vähäiseksi, ostaja ei pysty vetoamaan siihen. Myös, jos kumpikaan kaupan osapuoli ei ole tiennyt kyseisestä virheestä ja virhe ei ole merkittävä, ostaja ei voi vedota virheeseen, sillä virheeltä edellytetään tällaisessa tilanteessa merkittävyyttä. Jos ostajan olisi pitänyt havaita virhe asunnon ennakkotarkastuksessa tai ostaja on tiennyt kyseisestä virheestä ennen kaupan tekoa, ostajalla ei myöskään näissä tilanteissa ole mahdollista vedota virheeseen. 

Aiheesta muualla

- Lakipuhelin neuvoo aamusta iltaan joka päivä -


Pyydä tarjous lakipalvelusta

 

Jätä sitomaton tarjouspyyntö lakimiehen palkkaamiseksi




Lakimiehet käsittelevät tietojasi luottamuksellisesti, eikä niitä tallenneta
Minilex.fi-palveluun.


 


Selvitämme maksutta, tarvitseeko sinun maksaa lakikulujasi

Tiesitkö, että monissa asioissa lakikulusi ovat katettavissa kotivakuutuksen oikeusturvavakuutuksesta tai julkisesta oikeusavusta. Usein lakikulut voidaan myös vaatia vastapuolen maksettavaksi.

Lähettämällä yllä olevan tarjouspyynnön tai soittamalla asiakaspalveluun 0400 4111 43 saat:

  • maksuttoman selvityksen lakikuluistasi
  • maksuttoman alkukartoituksen asiaasi
  • halutessasi asiaasi erikoistuneen juristin maan kattavasta, laajasta juristiverkostosta.

Jos tarvitset vain lakineuvontaa, niin soitathan lakipuhelimeen 0600 12 450. Asiakaspalvelu ei anna lakineuvoja.

Aiheeseen liittyvät artikkelit


 

Selaa lakitietoa

 

[chatbot]