Hei,

Yritykseni osti suht tuoreen pakettiauton, siitä hajosi hyvin nopeasti kallis vaihdelaatikko sekä nelivetojärjestelmä. Autoliike ei lähteny korjaamaan sitä eikä maksamaan sen kuntoon laittamista, joten loppulasku jäi kaikkineen yritykselleni. Autoliike vetoaa ettei yritysten välisissä kaupoissa ole virhevastuuta sillä en ottanut heiltä maksullista lisävakuutusta. Mitenkä on, saako pienyrittäjä apua?

1 vastaus


Minilex

60 vastausta

Soita lakimiehelle - 0600 12 450

Hei ja kiitos viestistäsi. Myös yritysten välisessä kaupankäynnissä myyjä vastaa siitä, että tavara on sellainen kuin on sovittu. Tavaran virheellisyyttä arvioitaessa huomioon on otettava etenkin se, että tuote soveltuu ostajan aikomaan käyttötarkoitukseen. Myyjän on siis annettava tuotteesta riittävästi tietoja. Tavaralla on oltava sellaiset ominaisuudet, että sitä voidaan käyttää normaalilla tavalla siihen tarkoitukseen, joihin kyseisiä tavaroita yleensäkin käytetään. Tämä asettaa tavaroille myös tietyn kestävyysvaatimuksen, tavaran tulee siis olla tavanomaisella tavalla toimintakelpoinen kohtuullisen ajan.

Yritysten välisessä kaupan käynnissä sopimusvapauden perusteella käytetään usein lausumaa "myyty sellaisena kuin se on” tai muuta vastaavanlaista yleistä varaumaa, alentamaan niitä vaatimuksia, joita tavaralle voidaan asettaa. Tällöinkin tavara on virheellinen, jos se on olennaisesti huonommassa kunnossa kuin ostajalla on ollut sen hinta ja muut olosuhteet huomioiden perusteltu aihe olettaa. Kun kyseessä on piilevä virhe, myyjä on siitä vastuussa, jos virhe on ollut olemassa vaaranvastuun siirtyessä. Sitä vastoin ei vaadita, että virhe on ollut havaittavissa tuona ajankohtana.

Yleensä voimansiirron vikoja voidaan pitää virheenä, koska ostaja voi yleensä varsinkin uudehkon auton kohdalla olettaa niiltä normaalisti melko pitkää käyttöikää. Jos auto on myyty tavanomaisella hinnalla, vioista mitään ilmoittamatta ja auto on hajonnut pian kaupanteon jälkeen, sinulla voi olla oikeus hyvitykseen.

Huomaathan, että lainsäädäntö on saattanut joiltain osin muuttua.
Varmista asiasi lakipuhelimesta, soita
0600 12 450.

Pyydä tarjous lakipalvelusta

 

Jätä sitomaton tarjouspyyntö lakimiehen palkkaamiseksi




Lakimiehet käsittelevät tietojasi luottamuksellisesti, eikä niitä tallenneta
Minilex.fi-palveluun.


Aiheeseen liittyvät kysymykset

 

» Edullisempaa lakipalvelua - jätä yhteydenottopyyntö »

[chatbot]