Minilex - Lakipuhelin

Tyytymättömyyden ilmoitus käräjäoikeudelle

» Lakipuhelin neuvoo - Soita 0600 12 450 »

Mikäli oikeudenkäynnin osapuoli on tyytymätön käräjäoikeuden päätökseen, on hänellä mahdollisuus hakea siihen muutosta hovioikeudelta. Mikäli asianosaiset eivät hae muutosta, tulee ratkaisu lainvoimaiseksi. Antaessaan ratkaisunsa, käräjäoikeus ilmoittaa saako ratkaisuun hakea muutosta ja miten muutoksenhaussa tulee toimia. Käräjäoikeus informoi asianosaisia siitä, missä ajassa heidän tulee ilmoittaa tyytymättömyyttään, mikäli he haluavat hakea ratkaisuun muutosta, sekä missä ajassa valitus tulee toimittaa käräjäoikeuteen. Muutoksenhaku alkaa näin ollen sillä, että tuomioon tyytymätön ilmoittaa käräjäoikeudelle tyytymättömyyttään viikon kuluessa käräjäoikeuden ratkaisusta. Tyytymättömyyden ilmoittamiseen pätevät samat säännöt riippumatta siitä, onko kyseessä rikos- vai riita-asia. Tyytymättömyyden ilmoituksen jälkeen muutoksenhakijan tulee toimittaa käräjäoikeuteen hovioikeudelle osoitettu valituskirjelmä.

Tyytymättömyyden ilmoitus

Tyytymättömyyden ilmoitus tulee tehdä viimeistään seitsemäntenä päivänä siitä, kun käräjäoikeuden ratkaisu julistettiin tai annettiin. Ilmoitus tulee olla tehtynä ennen määräajan viimeisen päivän virka-ajan päättymistä. Mikäli määräajan viimeinen päivä sattuu pyhäpäivälle, voi tyytymättömyyden ilmoituksen tehdä vielä seuraavana päivänä. Tyytymättömyyden ilmoittamiselle säädettyä määräaikaa on tärkeää noudattaa. Mikäli tyytymättömyyden ilmoitusta ei hyväksytä, voi asiasta kannella hovioikeuteen kolmenkymmenen päivän kuluessa käräjäoikeuden ratkaisun antamis- tai julistamispäivästä. Jos hovioikeus katsoo, että tyytymättömyyden ilmoitus olisi tullut hyväksyä, se voi asettaa uuden määräajan muutoksenhaulle.

Tyytymättömyyden ilmoitus on mahdollista tehdä sekä suullisesti että kirjallisesti, joko suoraan käräjäoikeudelle tai sen kansliaan. Käräjäoikeudella on myös oma kaavake tyytymättömyyden ilmoittamiselle. Tyytymättömyyttä voi ilmoittaa myös esimerkiksi postitse tai sähköpostitse. Näissä tapauksissa ilmoituksen saapuminen käräjäoikeudelle on kuitenkin ilmoituksen tekijän vastuulla. Tyytymättömyyttä saa ilmoittaa myös joko henkilökohtaisesti tai asiamiehen välityksellä. 

Tyytymättömyyden ilmoitus on lisäksi mahdollista rajata koskemaan vain osaa käräjäoikeuden ratkaisusta, esimerkiksi tiettyä syytekohtaa rikosasiassa tai vahingonkorvausvaatimusta. Tällainen rajoitus voidaan myös myöhemmin saman seitsemän päivän määräajan sisällä joko muuttaa tai poistaa kokonaan. Tyytymättömyyden ilmoituksen ollessa rajattu, tulee käräjäoikeuden ratkaisu muilta osin lainvoimaiseksi, mikäli siihen ei muuten määräajan kuluessa ilmoiteta tyytymättömyyttä. Syyttäjän ilmoittaessa tyytymättömyyttä ratkaisuun, joka koskee useita vastaajia, on hänen ilmoitettava, keitä vastaajista hänen tyytymättömyyden ilmoituksensa koskee. Ratkaisu jää tällöin muiden vastaajien osalta lainvoimaiseksi, ellei joku heistä ilmoita ratkaisuun tyytymättömyyttä. 

Tyytymättömyyden ilmoitus on mahdollista peruuttaa myös kokonaan samassa tyytymättömyyden ilmoittamiselle säädetyssä määräajassa. Ilmoituksen peruuttamisenkin voi myös rajata koskemaan vain osaa käräjäoikeuden ratkaisusta.

Käräjäoikeuden rooli

Sen jälkeen, kun asianosainen on ilmoittanut tyytymättömyyttään, tulee käräjäoikeuden hyväksyä ilmoitus. Kun ilmoitus on hyväksytty, antaa käräjäoikeus muutoksenhakijalle valitusosoituksen, josta ilmenee yksityiskohtaisemmat muutoksenhakuohjeet. Valitusosoituksesta tulee käydä ilmi muun muassa asian käsittelevä muutoksenhakutuomioistuin sekä valitusajan päättymisen ajankohta. Tämän lisäksi valitusosoituksessa tulee selostaa säännökset valituksen perilleajamisesta, sekä säännökset jatkokäsittelyluvasta, lupaperusteista sekä valituskirjelmän sisältövaatimuksista ja liitteistä. 

Käräjäoikeus voi jättää tyytymättömyyden ilmoituksen hyväksymättä silloin, kun se on tehty liian myöhään, tai jos ilmoitus on ollut sille säädettyjen muotovaatimusten vastainen. Lisäksi tyytymättömyyden ilmoitusta ei voida hyväksyä, mikäli se koskee ratkaisua, jonka osalta muutoksenhaku ei ole sallittu.

Kun asianosainen on ilmoittanut tyytymättömyyttä, ja saanut käräjäoikeudelta valitusosoituksen, tulee hänen toimittaa hovioikeudelle osoitettu valituskirjelmä käräjäoikeuden kansliaan 30 päivän kuluessa siitä päivästä, jolloin käräjäoikeuden ratkaisu julistettiin, tai annettiin. 

Lopuksi

Muutoksenhaku alkaa näin ollen tyytymättömyyden ilmoittamisella, joka usein saatetaan tehdä suullisesti samassa yhteydessä käräjäoikeuden ratkaisun antamisen kanssa. Tyytymättömyyden ilmoitus tulee tehdä sen uhalla, että muutoin puhevalta asiassa menetetään. Valituksen tekeminen ei siis ole mahdollinen sen jälkeen, jos tyytymättömyyttä on jätetty määräajassa ilmoittamatta. Hovioikeus ei tutki valituksia, joita edeltävä tyytymättömyyden ilmoitus käräjäoikeudelle on jätetty tekemättä. Tyytymättömyyden ilmoittamista koskevat säännöt koskevat sekä riita- että rikosasioita. Tyytymättömyyden ilmoitus on lisäksi mahdollista rajata koskemaan vain osaa käräjäoikeuden ratkaisusta, jolloin ratkaisu muilta osin tulee lainvoimaiseksi, ellei joku muu asianosainen ilmoita siihen tyytymättömyyttä.

» Suomen suurin lakipalvelu auttaa - Soita 0600 12 450 »


Vinkit

- Lakimiehemme vastaavat mielellään tyytymättömyyden ilmoittamista koskeviin kysymyksiin. 

- Tyytymättömyyttä voidaan ilmoittaa suullisesti suoraan käräjäoikeudelle ratkaisun antamisen yhteydessä.

Varoitukset

- Muutoksenhaku ei ole enää mahdollista, mikäli tyytymättömyyttä ei ole määräajassa ilmoitettu.

 

- Lakipuhelin neuvoo aamusta iltaan joka päivä -


Pyydä tarjous lakipalvelusta

 

Jätä sitomaton tarjouspyyntö lakimiehen palkkaamiseksi




Lakimiehet käsittelevät tietojasi luottamuksellisesti, eikä niitä tallenneta
Minilex.fi-palveluun.


 


Selvitämme maksutta, tarvitseeko sinun maksaa lakikulujasi

Tiesitkö, että monissa asioissa lakikulusi ovat katettavissa kotivakuutuksen oikeusturvavakuutuksesta tai julkisesta oikeusavusta. Usein lakikulut voidaan myös vaatia vastapuolen maksettavaksi.

Lähettämällä yllä olevan tarjouspyynnön tai soittamalla asiakaspalveluun 0400 4111 43 saat:

  • maksuttoman selvityksen lakikuluistasi
  • maksuttoman alkukartoituksen asiaasi
  • halutessasi asiaasi erikoistuneen juristin maan kattavasta, laajasta juristiverkostosta.

Jos tarvitset vain lakineuvontaa, niin soitathan lakipuhelimeen 0600 12 450. Asiakaspalvelu ei anna lakineuvoja.

Aiheeseen liittyvät artikkelit


 

Selaa lakitietoa

 

[chatbot]