Minilex - Lakipuhelin

Määräävän markkina-aseman määrittäminen

» Lakipuhelin neuvoo - Soita 0600 12 450 »

Määräävän markkina-aseman määrittäminen edellyttää sekä markkinaosuuksien että merkityksellisten hyödykemarkkinoiden ja maantieteellisten markkinoiden tunnistamista. Vaikka yritysten välisten markkinaosuuksien eroista voi päätellä markkinoiden keskittyneisyyttä, määräävän markkina-aseman syntymiselle ei useimmiten voida asettaa tiettyä markkinaosuusrajaa. Yrityksellä voi nimittäin käytännössä olla paljon markkinavoimaa, vaikka sen markkinaosuus olisi pieni. Tarkastelun kohteena olevilla markkinoilla ilmenevän markkinavoiman ja mahdollisen määräävän markkina-aseman arviointi perustuu kokonaisvaltaiseen tarkasteluun, jossa otetaan huomioon useita eri tekijöitä.

Markkinoiden laajuus tulee selvittää sekä hyödykkeen kilpailutilanteen että maantieteellisen ulottuvuuden osalta. Määrittelyssä tarkastellaan, mitkä hyödykkeet kilpailevat tai voivat kilpailla tarkastelun kohteena olevien hyödykkeiden kanssa ja siten rajoittaa markkinavoiman käyttöä. Huomioon otetaan sekä kysynnän että tarjonnan korvattavuus. Kysynnän korvattavuus, tärkeä mittari määräävän markkina-aseman olemassaolon arvioinnissa, tarkoittaa käytännössä sitä, että yksittäinen yritys ei voi merkittävästi vaikuttaa hintoihin ja toimitusehtoihin, koska kauppakumppanit voivat helposti hankkia vastaavia hyödykkeitä muualta. Maantieteellisten markkinoiden arvioinnissa lähtökohtana ovat alueet, joilta asiakkailla on realistinen mahdollisuus hankkia kyseisiä hyödykkeitä.

Markkinaosuuksien merkitystä arvioinnissa tasapainottavat esimerkiksi asiakaskunnan neuvotteluvoima, kysynnän ja tarjonnan korvattavuus sekä mahdollinen nopea teknologian kehitys. Neuvotteluvoima tarkoittaa sitä, että asiakkailla voi olla niin vahva asema suhteessa yritykseen, että he voivat rajoittaa sen kilpailua estävää käyttäytymistä vaikuttamalla kauppasuhteissa käytettäviin ehtoihin. Markkinavoiman arvioinnissa otetaan huomioon myös potentiaalinen kilpailu, jolloin tarkastellaan muiden yritysten mahdollisuutta kilpailla ko. yrityksen kanssa. Tällöin pohditaan esimerkiksi, kuinka nopeasti kilpaileva yritys voi muuttamalla tuotantoa tai toiminta-aluettaan alkaa kilpailla toisella alueella. Mitä korkeammat ovat alallepääsyn esteet, sitä helpompi markkinoilla olevan yrityksen on saavuttaa määräävä markkina-asema.

Arviointi yrityksen määräävästä markkina-asemasta tehdään aina tosiasiallisesti markkinoilla vallitsevan tilanteen mukaan, ja monet eri näkökulmat otetaan huomioon. Ei ole olemassa vain yhtä tiettyä mittaria, jolla voitaisiin todeta yrityksen määräävä markkina-asema. Arvioinnissa on otettava huomioon muun muassa yrityksen mahdollisuus vaikuttaa hintatasoon, kilpailijoiden haavoittuvuus, alallepääsyn vaikeus ja yrityksen kauppakumppanien riippuvuuden laatu. Tarvittaessa voit kysyä apua kilpailuoikeudelliselta asiantuntijalta.

- Lakipuhelin neuvoo aamusta iltaan joka päivä -


Pyydä tarjous lakipalvelusta

 

Jätä sitomaton tarjouspyyntö lakimiehen palkkaamiseksi




Lakimiehet käsittelevät tietojasi luottamuksellisesti, eikä niitä tallenneta
Minilex.fi-palveluun.


 


Selvitämme maksutta, tarvitseeko sinun maksaa lakikulujasi

Tiesitkö, että monissa asioissa lakikulusi ovat katettavissa kotivakuutuksen oikeusturvavakuutuksesta tai julkisesta oikeusavusta. Usein lakikulut voidaan myös vaatia vastapuolen maksettavaksi.

Lähettämällä yllä olevan tarjouspyynnön tai soittamalla asiakaspalveluun 0400 4111 43 saat:

  • maksuttoman selvityksen lakikuluistasi
  • maksuttoman alkukartoituksen asiaasi
  • halutessasi asiaasi erikoistuneen juristin maan kattavasta, laajasta juristiverkostosta.

Jos tarvitset vain lakineuvontaa, niin soitathan lakipuhelimeen 0600 12 450. Asiakaspalvelu ei anna lakineuvoja.


 

Selaa lakitietoa

 

[chatbot]