Minilex - Lakipuhelin

Henkilöllisyyden tunnistamisasiakirjat

» Lakipuhelin neuvoo - Soita 0600 12 450 »

Monissa tilanteissa ihminen tulee tunnistaa luotettavasti. Näitä ovat esimerkiksi matkustaminen, vaaleissa äänestäminen, sosiaalietuuksien hakeminen ja verkossa asiointi. Tähän tarvitaan tunnistamisasiakirjoja. Suomessa mikään tunnistamisasiakirja ei ole pakollinen, mutta käytännössä luotettavina pidetään passia ja henkilökorttia. Ajokortti ei ole matkustusasiakirja eikä virallinen henkilöllisyystodistus. Se ei kelpaa henkilöllisyystodistuksena esimerkiksi noudettaessa valmista passia tai henkilökorttia poliisilaitokselta.

Tunnettu kansainvälinen tunnistamisasiakirja on passi. Biometriseksi sanotaan passia, jossa on kuvan ja henkilötietojen lisäksi henkilön sormenjäljet. Ne ovat ongelmallisia yksityisyyden suojan kannalta, mutta nykyään ajatellaan, että turvallisuus vaatii niitä. Suomessa myönnetyt passit ovat olleet biometrisiä vuodesta 2009 alkaen. Koska passi on voimassa enintään viisi vuotta, kaikki nykyään voimassa olevat Suomen passit ovat biometrisiä. Tulevaisuudessa biometriset tunnisteet luultavasti yleistyvät, jolloin huijaukset käyvät yhä vaikeammiksi. Ne myös luultavasti vähentävät paperiasiakirjojen tarvetta.

Suomen passista säädetään passilaissa. Passia haetaan poliisilta. Hakemuksen voi nykyään tehdä sähköisesti, mutta sen jälkeen pitää yleensä käydä henkilökohtaisesti poliisin pakeilla. Se ei kuitenkaan ole tarpeen, jos on jo aiemmin antanut passia varten sormenjäljet ja nimikirjoitusnäytteen. Toisinaan voi saada tilapäisen passin, väliaikaisen passin tai hätäpassin. Passi voidaan eräissä laissa säädetyissä tilanteissa peruuttaa ja ottaa viranomaisen haltuun.

Henkilökortti on myös käyttökelpoinen tunnistamisasiakirja. Henkilökorttiin merkitään tärkeimmät henkilötiedot, valokuva ja nimikirjoitusnäyte. Siinä voi myös olla niin sanottu tekninen osa eli mikrosiru, jolloin sitä sanotaan sähköiseksi henkilökortiksi. Sähköisen henkilökortin perusteella henkilö voidaan esimerkiksi tunnistaa netissä, ja hän voi tehdä sähköisiä allekirjoituksia. Sähköisen henkilökortin suosio on kuitenkin jäänyt vähäiseksi, kun sähköisessä tunnistamisessa käytetään lähinnä verkkopankkitunnuksia.

Henkilökorttia haetaan poliisilaitokselta. Se on voimassa yleensä viisi vuotta. Sähköistä henkilökorttia voi käyttää matkustusasiakirjana Schengen -alueella. Lisäksi siihen voi tallentaa tietoja esimerkiksi henkilön sairausvakuutuksista sekä sosiaali- ja terveyspalveluista.

- Lakipuhelin neuvoo aamusta iltaan joka päivä -


Pyydä tarjous lakipalvelusta

 

Jätä sitomaton tarjouspyyntö lakimiehen palkkaamiseksi




Lakimiehet käsittelevät tietojasi luottamuksellisesti, eikä niitä tallenneta
Minilex.fi-palveluun.


 


Selvitämme maksutta, tarvitseeko sinun maksaa lakikulujasi

Tiesitkö, että monissa asioissa lakikulusi ovat katettavissa kotivakuutuksen oikeusturvavakuutuksesta tai julkisesta oikeusavusta. Usein lakikulut voidaan myös vaatia vastapuolen maksettavaksi.

Lähettämällä yllä olevan tarjouspyynnön tai soittamalla asiakaspalveluun 0400 4111 43 saat:

  • maksuttoman selvityksen lakikuluistasi
  • maksuttoman alkukartoituksen asiaasi
  • halutessasi asiaasi erikoistuneen juristin maan kattavasta, laajasta juristiverkostosta.

Jos tarvitset vain lakineuvontaa, niin soitathan lakipuhelimeen 0600 12 450. Asiakaspalvelu ei anna lakineuvoja.

Aiheeseen liittyvät artikkelit


 

Selaa lakitietoa

 

[chatbot]